Et av Norges største pågående veiprosjekter er E39 på sørsiden av Bergen. Der kommer blant annet ny tilfartsåre mellom Flesland og Bergen sentrum, samt betydelig bedre og kortere vei mellom Os og Bergen. Implenia har ansvaret for tunnelene og grunnarbeidene, inkludert betongarbeid og bruer. I rømningsveiene mellom tunnelene bygges brannsikre, gass- og røyktette hus, som må tåle et fuktig klima. Det er her Leca kommer inn i bildet.
Like ved kjøpesenteret Lagunen bygger de to tunneler, hver med to felt. Trafikken er betydelig og voksende, og lange tunneler byr på ekstra sikkerhetsutfordringer. Ved uhell, som fører til røykutvikling, kan det stå om minutter. Derfor bygges det rømningsveier mellom tunnelløpene. Dette er rømningstunneler med brannsikre, gass- og lufttette «hus» hvor trafikantene kan være trygge.
Leca har alle egenskapene som skal til for etablere livreddende lommer i fjellet. Blokkene er brannsikre, lette å tilpasse og lette å jobbe med.
Murmesterbedrift Per Hovden Lynghaug, Murmester Entreprenør AS har kontrakten med Implenia på Leca-arbeidene i rømningsveiene. Selskapet ble etablert i 1997, er registrert i Bergen og har murt tilsvarende livreddende hus av Leca i Knappetunnelen, Nesttuntunnelen, Hopstunnelen, Bogatunnelen, Helletunnelen og Dalevågtunnelen, samt noen småtunneler til.
Forenkler arbeidet
Fordelen med Leca er blant annet at materialet verken er utsatt for sopp eller brann. Alternativt kunne husene blitt bygget i stedstøpt betong, men det ville blitt langt mer komplisert, understreker murmester Per Hovden Lynghaug. Det er han som leder murerarbeidet.
Leca er også enkelt å gjøre endringer med, slik at en eventuelt kan ta opp de siste forandringene, supplerer Implenias byggeleder Ingvar Haukelid. For eksempel er det lett å lage en ekstra utsparing i Leca. Vi kunne gjort det samme med stedstøpt betong, ved å kjernebore. Men betongskjæring er en helt annen operasjon enn å skjære i Leca, minner han om.
Murmesteren nikker;
Leca er ikke bare lett å tilpasse og å endre, men også å løfte. Det er greit inne i tunnelene, hvor lite er tilrettelagt for enkelt arbeid. Alle fasiliteter mangler når de kommer til jobben, inkludert strøm.
Et velutprøvd produkt
Veiarbeidene startet høsten 2015, forventet åpning er i 2022. De skal bygge 16 hus, dette arbeidet ble startet i mai 2018. De livreddende husene blir 3 x 5 meter, og gasstette på innsiden. Noen hus er høyere enn andre, men de skal støpe minimum 1100 kvadrat Leca-vegger til sammen på prosjektet. Implenia støper bunnplaten. Murerne trenger bare sålen, så går de i gang. Det går om lag en uke per hus.
– Det er vi fornøyd med, skyter Ingvar Haukelid inn.
Tunnelløpene er i ulike høyder. Rømningsveiene går i trapper, og det lages oppstillingsplasser for rullestolbrukere og barnevogner.
Er det noen utfordringer?
Nei. Det er makelig for meg å ha Per her, som kan dette. Det er få spørsmål, og det meste er avklart, forteller Haukelid.
Er det slik at du er spesialisert på bygging i tunneler?
Nei, det blir riktigere å si at vi har spesialisert oss på bygging med Leca, svarer murmesteren.
Hvorfor?
Per Hovden Lynghaug ser opp og smiler;
Leca suger ikke vann, er ikke utsatt for råte, det er lett å jobbe med og å forme. Dessuten er Leca et velutprøvd produkt. Da kan vi som håndverkere trygt si noe om hvordan dette vil forholde seg om 10, 20 og 50 år. Det er dette som er Leca. Derfor.
Prosjektinformasjon
Prosjekt: Brannsikre rømningsveier i tunneler på nye E39 sør for Bergen.
Utbygger: Statens vegvesen.
Hovedentreprenør betongarbeidene: Implenia AS
Murerarbeid: Murmesterbedrift Per Hovden Lynghaug, Murmester Entreprenør AS.
Leca-produkter: Leca Basicblokk LSX 20 cm, Leca Basic U-Blokk 20 cm LSX, Leca Fugearmering