Kontrakten har mulighet for ett års opsjon og vil da vare ut 2026. Kontrakten har mengder for skinner og stolper av stål.
Belønner lave CO2-utslipp
Garda Road Safety AS vant konkurransen som følge av lavest konkurransesum, det vil si forholdet mellom tilbudspris og CO2-utslipp.
– I konkurransen leverte alle tilbyderne dokumentasjon som viser hvor mange kilo CO2-utlipp oppføring av nytt rekkverk medfører. Tilbyderen med lavest CO2-utlipp fikk ingen påslag. De øvrige tilbyderne fikk 5 kroner per overskytende kilo CO2, sammenlignet med tilbyderen med lavest utslipp, sier prosjektleder Håkon Alstad i Statens vegvesen.
Dokumentasjon er i form av EPD (Environmental Product Declaration) som er en miljødeklarasjon som gir detaljert informasjon om miljøpåvirkningen av stål gjennom hele dets livssyklus. Dette inkluderer alt fra utvinning av råmaterialer, produksjon, transport, bruk, og til slutt avhending eller resirkulering.
Fokus på sikker trafikkavvikling
Statens vegvesen vil prioritere strekninger som mangler rekkverk, eller der hvor rekkverk ikke er i henhold til krav.
– Tommelfingerregelen for bruk av rekkverk er at det monteres der det er farligere å kjøre av veien enn å kjøre i rekkverket, sier Alstad.
Arbeidstid vil variere ut trafikkmengde og andre risikomoment. På strekninger med høy trafikk kan det bli krav om nattarbeid når trafikken er minst.
– En typisk trafikkavvikling er å stenge nærmeste kjørefelt mens arbeid pågår, og at trafikken ledes forbi med enten ledebil, dirigent eller mobile trafikklys. Sikkerheten for trafikantene og de som arbeider er det aller viktigste, avslutter Alstad.
Estimert oppstart er 1. mai 2025.