Foto: Nye Veier
Publisert: 14.08.2024 

Fremtidsrettet og innovativt på E39 i Lyngdal

Byggherre Nye Veier realiserer et veiprosjekt som minimerer bygge- og levetidskostnader og som tar et tydelig skritt i retning av nullvisjonen.

I 2025 åpner en ny bit av nye E39 i Agder, 9,7 kilometer firefelts motorvei mellom Herdal og Røyskår i Lyngdal kommune. Kontrakten for prosjektet er en totalentreprise med en verdi på 2,9 milliarder kroner og utføres av arbeidsfellesskapet Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS.

Prosjektet er et tunnelprosjekt, 6 kilometer av strekningen på snaue 10 kilometer går i tunnel. Landemerket i prosjektet er broen på Kvelland, 70 meter over elven Lygna.

– Innovasjon

– Produksjonen går godt og entreprenørene ligger på plan, vi ser ingen umiddelbare utfordringer eller hindringer fremover, sier prosjektsjef Anita Enebakk.

Innovasjon og nytenking er stikkord for hele veibyggingen, med noen interessante detaljer, blant annet et prosjekt med å tørke slam fra tunneldrivingen for å slippe massetransport til deponi.

– Slam fra tunneldriving er i utgangspunktet klassifisert som avfall – som skal fraktes til deponi. I dette prosjektet er avfallet gjort om til en ressurs som kan gjenbrukes i veifyllinger. Ved å bruke denne ressursen lokalt, har vi klart å redusere 49 tonn CO2 i dette prosjektet. Det er også en fin gevinst i seg selv at det er massebalansen i dette prosjektet, presiserer Nils Bernt Rinde, senior kommunikasjonsrådgiver i Nye Veier.

– Det er to aspekter her, det med klimagassutslipp og mindre tungbiltrafikk, og det er at prosjektet ikke belaster det offentlige veinettet for å kjøre over lengre avstander til deponi, supplerer Enebakk.

Reguleringsplanen krever at matjord som må fjernes blir tatt godt vare på og reetablert. Det har i høy grad skjedd på E39 Herdal–Røyskår.

– All matjorden i prosjektet er tatt vare på. Jorden er hentet inn fra flere små teiger og lagret slik at strukturen i jorde ikke ødelegges eller blandes med annen masse. Nå blir matjorden gjenbrukt på et 20 dekar stort dyrkingsareal vi har opparbeidet. Resultatet er blitt veldig bra, sier Nils Bernt Rinde.

Trafikksikkerhet

E39 Herdal–Røyskår erstatter en ulykkeutsatt strekning, noe som er karakteristisk for hele E39-utbyggingen i Agder og Rogaland.

Nils Bernt Rinde mener det er viktig å formidle oppsidene ved disse store veiprosjektene:

– Når vi bygger de nye strekningene, får det stor betydning for trafikksikkerheten; ulykkesfrekvensen blir betydelig redusert. Fremkommelighet og reisetid, det å spare tid, er veldig bra. Men det aller viktigste, og det som er lengste fremme i pannen vår, det er jo trafikksikkerheten, understreker han.

Rinde peker også på at nye E39 mellom Kristiansand og Mandal også har gjort noe med folks reisevaner.

– Vi ser at pendlere nå finner kollektivtransport attraktiv fordi den nå er blitt forutsigbar. Det er en stor motivasjon å bygge når vi ser hva det gjør med samfunnet, med utvikling og sikkerhet.

– For E39 som er så ulykkesbelastet, er dette en klar måloppnåelse for oss. Og så er det jo andre faktorer, som å knytte regionene sammen, som er viktig for bo- og arbeidsmarkedet, presiserer Anita Enebakk.

Forutsigbar veibygging

I Nye Veier opplever man at interessen fra entreprenørbransjen er god, noe som trolig skyldes at kontraktene er attraktive. Prosjektsjefen er sikker på at dette bidrar til gode prosjekter. Det er allerede valgt tre tilbydere som kan være med i konkurransen om neste etappe på E39 Mandal–Blørstad: Arbeidsfellesskapet Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS, Hæhre Entreprenør AS og Skanska Norge AS. Det er en strekning på 9 kilometer med en kontraktsverdi på 2 milliarder kroner. Planen er byggestart neste år.

Det var meningen å bygge sammenhengende fra Mandalskrysset til Herdal i Lyngdal, men strekningen ble delt i to grunnet prisvekst vinteren og våren 2022. Det ser også ut til at en oppdeling og redusert størrelse på kontrakten treffer entreprenørmarkedet bedre og skaper god konkurranse.

– Det er en strekning med høy samfunnsmessig lønnsomhet, et kriterium selskapet prioriterer, sier Anita Enebakk.

Interessen fra anleggsbransjen henger trolig sammen med at E39-prosjektene har varighet og omfang som kan forsvarer investering i ny teknologi eller maskinpart.

Ett eksempel i så måte er Velde industrier i Sandnes som har bygd et nytt asfaltverk i Mandal, med den mest miljøvennlige teknologien som er mulig å få tak i. Det reduserer CO2-avtrykket dramatisk på asfaltproduksjonen. Verket kan gjenvinne opptil 90 prosent gammel asfalt inn i ny asfalt og har fått støtte fra Enova.

– Hadde det ikke vært for den planlagte E39-utbyggingen hadde vi ikke kunnet satse så stort i Mandal, det har vært helt utslagsgivende, sier konserndirektør Egil Velde.

Synergier

– Vi ser nå noen spennende synergier av at det er så store prosjekter i gang. Rekrutteringen til anleggsbransjen skyter i været. Maskinførerlinjen som har vært lokalisert til Blakstad, har fått en satellitt på Byremo, nettopp fordi de ser at søkertallene her vest øker. Rekrutteringen til anleggsmaskinførerfaget er i vinden. Vi har fått vite at dette henger sammen med det spektakulære som nå utvikler seg i anleggsbransjen, forteller Nils Bernt Rinde.

– Vi ønsker å få inn denne typen ung arbeidskraft og stiller krav til en lærlingeandel på 7 prosent i kontraktene, sier Anita Enebakk.

Neste år

E39-utbyggingen i Agder er den mest omfattende motorveibyggingen noensinne i sør.

– Vi er stolte av å være en del av den, sier de to.

Anleggsarbeidene på E39 Herdal–Røyskår startet i oktober 2021 og blir ferdig neste år. Enebakk og Rinde synes begge tiden har gått fort og at 2025 ikke er så langt unna.

– Vi planlegger for veiåpning i 2025, men må komme tilbake til nøyaktig når, avslutter prosjektsjef Anita Enebakk.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur