Fredag besøkte LO-leder Peggy Hessen og utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik vegprosjektet E136 Breivika–Lerstad i Ålesund sammen med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). NCC er hovedentreprenør med flere underentreprenører. Det jobber 130 ansatte i vegprosjektet som vil koste om lag 2,5 milliarder kroner.
Breivika–Lerstad er det første vegprosjekt hvor Vegvesenet samarbeider med LO for å forebygge arbeidslivskriminalitet.
Etter planen skal LO-koordinatorene også inn i vegvesen-prosjektene Sotra-sambandet/Bergen, Gartnerløkka–Kolsdalen /Kristiansand, Ring-1/Oslo, Rogfast/Stavanger–Haugalandet.
– Sammen vil vi gjøre en forskjell
LO-leder Peggy Hessen ser på det som et betydelig fremskritt at LO nå får lov til å samarbeide med Norges største landbaserte byggherre.
– Vi har et felles mål om å styrke byggherrenes kamp mot arbeidslivskriminalitet. Vi må jo kunne si at vi har prøvd å få dette til over en lengre periode. Takk til NTL tillitsvalgte i Statens vegvesen som har bidratt til å få dette samarbeidet. Jeg synes det viser gullet i den norske arbeidsmodellen at vi har denne tilliten mellom arbeidstakere og arbeidsgivere, sier Hessen Følsvik.
Hun mener Statens vegvesen allerede har gjort en imponerende innsats.
– Sammen vil vi nå virkelig kunne gjøre en forskjell, sier LO-lederen.
LO-kongressen har kampen mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping som sin viktigste kampsak. Ikke bare fordi det fører til arbeidstakere blir utnyttet og underbetalt. Skatteunndragelser undergraver den norske velferdsstaten.
– Ikke minst må vi sørge for like konkurransevilkår, slik at de som driver seriøst og bra ikke blir utkonkurrert av useriøse i norske veiprosjekt, sier hun.
Bredt vegvesen-samarbeid
Vegvesenet har i flere år hatt egne SHA rådgivere (sikkerhet, helse og arbeidsmiljø) på vegprosjektene. Rådgiverne tar stikkprøver i timelister, ser på boforhold og vurderer sikkerheten. Vegvesenet har også en egen krim-avdeling. Her jobber flere erfarne etterforskere. Mange har bakgrunn fra politiet.
Vegvesenet samarbeider også med Arbeidstilsynet og Skatteetaten for å forebygge arbeidskriminalitet. Sammen med Bane NOR leder Vegvesenet et samarbeidsforum for offentlige oppdragsgivere i kampen mot useriøse aktører i anleggsbransjen.
– Vi må samarbeide bredt for å kunne avdekke useriøse aktører i anleggsbransjen, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.
Han medgir at et internasjonalt arbeidsliv med flere utenlandske entreprenører har gjort det mer krevende å holde oversikt over alle avtaler som skal sikre gode arbeidsbetingelser for ansatte i norske veiprosjekt. Bare på Sotra sambandet ved Bergen er det ansatte fra 100 ulike nasjoner.
– Lovbrudd skal ikke lønne seg
Regjeringen og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård applauderer samarbeidet mellom LO og Statens vegvesen. Regjeringen har innført flere tiltak for å forebygge useriøsitet og arbeidsmiljøkriminalitet i næringslivet.
– Det skal aldri lønne seg med lovbrudd på en arbeidsplass. Regjeringen vil derfor øke gebyrnivået fra 1,8 millioner til seks millioner kroner. Arbeidstilsynet kan også gi gebyr på inn til 4 prosent av omsetningen til entreprenøren, sier samferdselsministeren.
NCC vil gjerne vise kortene
Det er NCC som er hovedentreprenør på E136 Breivik–Lerstad. Selskapet ønsker satsingen mot arbeidslivskriminalitet velkommen. Det bidrar til konkurranse på like vilkår i bransjen.
– Det blitt litt forenklet som FairPlay-regler i fotballen. Det er viktig med trygge rammer slik at alle får gode opplevelser. NCC er utelukkende positive til at norske myndigheter og statlige aktører som Statens Vegvesen ser oss i kortene og setter høye krav til bransjen, sier leder for NCC Infrastructure i Norge, Svein-Arne Sivertsen.
- LO har i alt 14 LO-koordinatorer som følger 16 ulike bygg- og anleggsprosjekter hos de fleste større byggherrer rundt om i Norge.
- Disse er engasjert av Statens vegvesen og andre byggherrer.
- LO-koordinatorene er aktivt ute på byggeplassene. Rollen deres er blant annet å bistå og støtte tillitsvalgte og verneombud, og påse at lovverk, forskrifter og tariffavtaler blir fulgt.
- De konsentrerer seg i hovedsak om lønns, arbeidstid- og arbeidsmiljømessige forhold for arbeiderne, og kan ses på som en form for arbeidslivsrevisorer med anleggsvest og hjelm.