På oppdrag for Bane NOR skal Spordrift bidra til å fornye, oppgradere og sikre Gardermobanen – Norges travleste jernbanestrekning.
– Vår lokalkunnskap og erfaring er en stor fordel når vi skal gjennomføre dette arbeidet på sikkert vis. Samtidig skal arbeidet gjennomføres med færrest mulige forstyrrelser for trafikken på denne viktige og tungt trafikkerte strekningen, forteller regiondirektør Tore Fjukstad i Spordrift.
Et gedigent puslespill
Banestrekningen er ny i jernbanesammenheng, likevel har den behov for et større vedlikehold grunnet stor trafikk og slitasje.
– Sammen med Spordrift har vi planlagt slik at vi forstyrrer trafikken minst mulig, derfor blir det blant annet nattarbeid. Likevel skal mer enn 8000 skinnemeter være skiftet i løpet av sommeren, som de reisende vil ha glede av fremover, sier områdedirektør Lars Berge i Bane NOR.
Kombinasjonen av at togtrafikken skal gå mest mulig som normalt, samtidig som det skal byttes hundrevis av tonn med skinner og en rekke smådeler, gjør arbeidet til et gedigent puslespill på tid.
– Vi som jobber med jernbane er heldigvis godt vant til dette, forteller Tore Fjukstad.
Leverer 482 tonn stål til gjenvinning
Hver skinnemeter som skal byttes veier 60 kg. Oversatt til vekt tilsvarer 8040 skinnemeter 480 tonn med stål.
– Det er også viktig å ta vare på framtida og miljøet, derfor leveres alle gamle skinner til gjenvinning, forklarer Fjukstad.
I tillegg til skinnebytte, skal det skiftes ut en rekke smådeler, deriblant 27.000 pandrolfjærer, 27.000 sideisolatorer og 13.600 mellomleggsplater. Alt dette er en del av infrastrukturen der pandrolfjærer holder skinnene på plass og sideisolatorer og mellomleggsplater isolerer skinnen fra svillen. Alle delene må byttes manuelt der samme mengde også må tas vekk og fjernes.
Prosjektet ferdigstilles i løpet av sommeren 2021.