I tillegg til å utbedre kurver og sideterrenget, er det også gjort en jobb for å bedre vegens bæreevne, og det er etablert en ny gang- og sykkelvei.
1 km ny riksveg + ny gang- og sykkelvei
– Den nye gang- og sykkelveien knytter sammen sykkelrute 3 der den krysser over Storstraumen. Totalt er det bygget nesten 1 kilometer ny riksvei i tillegg til den nye gang- og sykkelveien som er etablert parallelt med riksveien, forklarer byggeleder Håvard Sandkjær Fjærbu i Statens vegvesen.
Arbeidet ved Storstraumen tilhører «sekkepost-prosjektet» rv. 9 Trafikksikkerhetstiltak til Statens vegvesen. Prosjektet tar for seg utbedringer på strekninger som fra tidligere har tilfredsstillende kurvatur og to kjørefelt med gul midtstripe.
Under 1 år fra oppstart reguleringsplan til første asfaltlag
Hovedentreprenør har vært Lindland Maskin AS fra Lyngdal. Prosjektet er fullført til avtalt tid og budsjett. Byggelederen er full av lovord om samarbeidet med entreprenøren:
– Vi har hatt et veldig godt samarbeid fra start og frem til nå. Prosjektet er fullt modellbasert, og det har gått under ett år fra oppstart med reguleringsplan til vi hadde første asfaltlag ute på veien høsten 2022. Dette til tross for at deler av arbeidet med reguleringsplanen tok noe lengre tid på grunn av arkeologiske funn like ved dagens rv. 9, sier Fjærbu.
Etter vinteren har prosjektet jobbet videre med kurveutbedring og veien har fått det siste laget med asfalt nå i sommer.
– Det passer selvfølgelig bra å ferdigstille prosjektet nå før sommertrafikken starter. Med disse tiltakene har rv. 9 blitt litt tryggere og bedre for trafikantene – både de som kjører bil og de som sykler, forklarer Fjærbu.