Publisert: 12.09.2017 

FLIRT-togene inntar Gjøvikbanen

Det første av 10 nye FLIRT-sett settes nå i ordinær drift på Gjøvikbanen. Dette ble behørig markert på Gjøvik stasjon....

Det første av 10 nye FLIRT-sett settes nå i ordinær drift på Gjøvikbanen. Dette ble behørig markert på Gjøvik stasjon.

- Kjenn den lukten av nytt tog, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da dørene åpnet seg til snorklipping på NSB Gjøvikbanens splitter nye Stadler FLIRT.

- Ja, det er faktisk bedre enn lukten av ny bil, svarte han da han ble utfordret fra en av de fremmøtte på stasjonen.

nik kundeservice

Gjøvikbanen er annerledes. Det er nærhet mellom de ansatte og passasjerene. Det er god kundeservice som et resultat av konkurranseutsettingen. Vi gleder oss med Gjøvikbanen og de som bruker dem, sa Ketil Solvik-Olsen i sin åpningstale foran ansatte, politikere og skuelystne.

Med Flirt blir vi plutselig tidsriktige, sier administrerende direktør i NSB Gjøvikbanen AS Erik Storhaug, - Og det føles bra. Det blir en helt annen komfort.

Erik Storhaug og NSB Gjøvikbanen vartet opp med pølsefest og underholdning på ærverdige Gjøvik stasjon denne lørdagen. Bane NOR bidro også til festen, der dessuten ordfører, fylkespolitikere og stortingsrepresentanter møtte op

NSB Gjøvikbanen er gode på kundeservice, sier konserndirektør for Kunde og trafikk i Bane NOR, Bjørn Kristiansen.

Det er kort vei mellom kundene og ledelsen, og de vet å sette kundenes interesser i sentrum. De er veldig gode til å stille krav til oss i Bane NOR om fasilitetene våre, og det er vi glade for. Det gjør oss bedre, sier Kristiansen

Ny togsett hver måned

Det kommer et nytt FLIRT-sett hver måned fram til mai. Da skal 10 FLIRT’er være i drift på Gjøvikbanen. Første ordinære FLIRT-avgang fra Gjøvik er klokka 05:43 mandag 11. september. Togsettet skal gå mellom Hakadal og Oslo resten av dagen før det returnerer til Gjøvik klar for en ny morgenavgang.

NSB Gjøvikbanen AS leier togene av det statseide selskapet Norske tog, som ble skilt ut fra NSB-konsernet i vår som en konsekvens av jernbanereformen.

Med Flirt blir vi plutselig tidsriktige

Det er 115 år siden det var helt nye tog på Gjøvikbanen - det var ved åpningen av banen fram til Gjøvik i 1902. Settene av type 69 som nå byttes ut er over 30 år gamle. - Det er som å bytte ut en gammal Amazon med en ny Tesla, sa lokfører Mikael Johansson til avisa Hadeland denne uka.

Trenger mer strøm

I dag får hele Gjøvikbanen strøm fra én omformer som befinner seg på Lunner. Før jul setter vi i tillegg i drift en helt ny omformer ved Gjøvik, som plasseres på Eidsiva Energis område ved Kallerud, opplyser Jan Christian Andreassen, leder for plan- og prosjektavdelingen i Bane NOR Energi.

Flirt-settene er nemlig lengre, tyngre og trekker tre ganger så mye strøm som de gamle togsettene av type 69. Derfor er den nye omformeren er en viktig forutsetning for å kunne fase inn stadig flere Flirt-sett på strekningen.

- En annen viktig effekt av den nye omformeren er en betraktelig forbedring av vedlikeholdshverdagen vår, supplerer banesjef Tormod Bergerud.

I dag må hele Gjøvikbanen kobles ut hvis vi skal gjøre vedlikehold. For eksempel forsvinner da togvarmen i de togene som står på Gjøvik stasjon om natten. Dette blir det nå slutt på, og det blir det mulig å seksjonere og mate strøm fra to sider, sier Bergerud.

Vi har en del gammel infrastruktur på Gjøvikbanen, og vi kommer til å følge godt med når strekningen nå skal trafikkeres av tyngre materiell. Parallelt fortsetter vi et pågående arbeid med fornyelse og forbedring av infrastrukturen, blant annet med utskifting av skinner, sier banesjefen.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur