Måsørtunnelen er en kort veitunnel på 117 meter som ligger i Steinkjer, tunnelen leder E6 trafikken under Nordlansbanen som krysser over. På bildet ser man også Måsørbrua, både tunnel og bro ble åpnet i 2005. E6 gjennom Steinkjer er en del av veidriftskontrakten det kjempes om. Foto: Erlend Karlsen/Statens vegvesen
Publisert: 05.12.2024 

Fire entreprenører kjemper om prestisjekontrakt

Nå er det klart hvem som går videre til finalefeltet for å drifte riksvegene fra Åsen i Trøndelag til Nordland grense. Kontrakten er verdt rundt en halv milliard kroner.

Men det er ikke lenger bare lav pris som teller når Statens vegvesen tildeler kontrakter for å drifte og vedlikeholde riks- og europaveiene.

Dette er finalistene

– Finalefeltet skal i tillegg til pris konkurrere om å finne de beste løsningene for trafikantene, vinterdriften og ikke minst utslippskutt, sier Per Fladvad som er prosjektleder for drift i område midt i divisjon Drift og vedlikehold i Statens vegvesen.

Følgende kandidater er invitert med til videre forhandlinger:

  • Mesta AS
  • Odd Einar Kne AS
  • Presis Vegdrift AS
  • Veidekke Industri AS

Svevia AS og Risa AS ble ikke med i finalefeltet.

– Entreprenørene konkurrerer i flere runder, hvor de først måtte melde sin interesse for å bli med i konkurransen inn 14. oktober. De entreprenørene som ble godkjent ble invitert til å komme med et første tilbud som har vært grunnlag for utvalget vi har gjort nå. Neste runde skal det forhandles med den enkelte entreprenør og de får mulighet til å optimalisere sine tilbud, sier Fladvad.

Målet er at kontrakten signeres i slutten av februar 2025.

Omfatter 288 kilometer vei

Kontrakten omfatter riks- og europaveier i Levanger, Verdal, Inderøy, Steinkjer, Snåsa, Grong og Namsskogan kommuner.

Vegdrift innebærer å holde veiene trygge og fremkommelige og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap.

Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030 med mulighet for forlengelse i inntil tre år. Denne kontrakten omfatter totalt 288 kilometer riksvei, hvorav 265 kilometer er riksvei og 23 kilometer er gang- og sykkelvei langs riksvei. Kontrakten omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveier og riks gang- og sykkelveier med tilhørende sideanlegg og rasteplasser.

Trafikken på disse riksvegene har et variasjonsspenn fra 1400 til 15 000 kjøretøy i døgnet.

Fakta om Statens vegvesens veidriftskontrakter :
  • All drift og vedlikehold av riksveier utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.
  • Frem til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veier. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for riksveiene.
  • Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på tre år.
  • Pris er fortsatt det viktigste tildelingskriteriet, men fra 2025 vektlegges også CO2-utslipp og andre kriterier i alle driftskontrakter.
  • Alle entreprenører skal ha miljøsertifisering og må rapportere om CO2-utslipp.
  • Alle kontrakter skal ha miljøkrav og insentiver til innovasjon.

Fem nye veidriftskontrakter får oppstart 1. september 2025: Hedmark, Gudbrandsdalen, Trøndelag nord, Trøndelag sør og Salten.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur