Peabs svenske anleggsvirksomhet har signert kontrakt med Trafikverket om å bygge ut Olskroken, et av de viktigste knutepunktene i det vestsvenske jernbanesystemet.
Kontrakten ble signert fredag 4. mai, og er den største anleggskontrakten i Peabs historie. Totalentreprisen omfatter blant annet seks jernbanebroer, en gangbro og om lag 10 000 meter nye jernbanespor. Kontraktssummen er på 2,9 milliarder svenske kroner.
Alle involverte har gjort en fantastisk jobb, og det kjennes bra at kontrakten nå er signert. Jeg er stolt over at vi i Peab, som samfunnsbygger, får være en del av dette store infrastrukturprosjektet, sier Karl-Gunnar Karlsson, sjef for Peabs nordiske anleggsvirksomhet.
Bygger plandelte jernbanespor
I Olskroken møtes fem jernbanestrekninger, og trafikken består av både persontog og godstog. I prinsippet møtes all godstrafikk til og fra Göteborgsområdet her. Det er et av Sveriges mest intensive knutepunkter for jernbanetrafikk.
Vi skal bygge om knutepunktet til plandelte jernbanespor, slik at sporene vil krysse hverandre i ulike nivåer. Det vil øke fremkommeligheten og driftssikkerheten for all togtrafikk til og fra Göteborg, sier Karlsson.
Tidlig involvering
Entreprisen var delt inn i to faser. I slutten av 2015 ble Peab, sammen med underleverandørene WSP og Infranord, tildelt prosjekt Olskroken i kontraktsformen ECI (Early Contractor Involvement). ECI innebærer at entreprenøren blir involvert i tidlig fase, og tar ansvar for detaljprosjektering før byggestart. Målet er å kunne produsere byggingen så kostnadseffektivt som mulig.
ECI innebar at Trafikverket hadde mulighet for å aktivere en opsjon for byggingen av prosjektet. Denne ble aktivert, og med det ble Peab tildelt totalentreprisen for utbyggingsprosjektet.
Prosjektet vil etter planen pågå frem til 2025.