NLF krever at godstransport får forkjørsrett på fergene i Norge! Foto: Frank Lauritz Jensen
Publisert: 19.06.2024 

Fergekø skaper frustrasjon: Livsviktig last forsinkes av bobiler

Fellesferien står for døren, og til Norge strømmer turistene på. I mange områder er det innført gratis ferger, noe som øker trykket på fergeavgangene. I tillegg fører mannskapsmangel til stadig flere kanselleringer av fergeavgangene. Dette resulterer i at godstransporten sliter med å få plass på fergene, mener NLF.

Mens bobilturistene ruller om bord, blir altså lastebilene stående igjen på kaia.

NLF krever derfor at godstransport får forkjørsrett på fergene i Norge.

Opprørende

Administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk, er opprørt over situasjonen og mener transport av samfunnskritisk gods må få forkjørsrett på fergene.

– Når turistene tar opp så mye plass på fergene, ender godstransporten opp med å bli stående. Dette medfører store forsinkelser både for våre bedrifter og næringslivet ellers, sier Gravråk.

Uforutsigbart

De som merker dette på kroppen, er yrkessjåførene som hver dag er ute på veien for å levere helt nødvendige varer som du og jeg trenger.

– Vi opplever nesten daglig å måtte stå og vente med en eller flere biler på ledig ferge. Det er mye trafikk over Vestfjorden, og kapasiteten er for liten. De turene hvor det er rom for det, må vi planlegge en til to timer ekstra ventetid for å være sikre på å komme med fergen. For ADR-transport kan ventetiden bli veldig lang, forteller Tåmmas Handå, avdelingsleder for Nor-log i Nordland.

I ytterste konsekvens fører dette til at man blir tvunget til å bryte arbeidsmiljøloven.

– Vi har flere ganger måttet møte en sjåfør på andre siden av fergeleia for at han eller hun skal få tatt hviletiden sin. Da kjører man i prinsippet ulovlig hjem i personbil, forklarer Handå.

Han forteller at de på noen av sine ruter har søkt om dispensasjon for forkjørsrett, men det er kun en rute med spesifikt gods hvor dette er innvilget.

Uholdbart

Gravråk forteller at de har fått tilbakemeldinger fra bedrifter der sjåfører har blitt stående helt opp til 12 timer på fergekaien.

– Det er uholdbart at sjåførene får så uforutsigbare arbeidsdager, der de ikke vet om de rekker hjem for å spise middag eller kjøre barna til trening. Det er flott at turister ønsker å besøke Norge, men Norgesferien skal ikke gå på bekostning av hverdagen til våre medlemmer eller at det blir tomt for melk i butikken, sier Gravråk.

I tillegg til at godstransport skal få forkjørsrett på fergene, peker NLF på at reservasjonsmulighetene for øvrige trafikanter må reduseres til maks 40 prosent av fergenes kapasitet, slik at tungtransporten ikke møter på ferger som er fulle allerede før ombordstigning.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur