Mens bobilturistene ruller om bord, blir altså lastebilene stående igjen på kaia.
NLF krever derfor at godstransport får forkjørsrett på fergene i Norge.
Opprørende
Administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk, er opprørt over situasjonen og mener transport av samfunnskritisk gods må få forkjørsrett på fergene.
– Når turistene tar opp så mye plass på fergene, ender godstransporten opp med å bli stående. Dette medfører store forsinkelser både for våre bedrifter og næringslivet ellers, sier Gravråk.
Uforutsigbart
De som merker dette på kroppen, er yrkessjåførene som hver dag er ute på veien for å levere helt nødvendige varer som du og jeg trenger.
– Vi opplever nesten daglig å måtte stå og vente med en eller flere biler på ledig ferge. Det er mye trafikk over Vestfjorden, og kapasiteten er for liten. De turene hvor det er rom for det, må vi planlegge en til to timer ekstra ventetid for å være sikre på å komme med fergen. For ADR-transport kan ventetiden bli veldig lang, forteller Tåmmas Handå, avdelingsleder for Nor-log i Nordland.
I ytterste konsekvens fører dette til at man blir tvunget til å bryte arbeidsmiljøloven.
– Vi har flere ganger måttet møte en sjåfør på andre siden av fergeleia for at han eller hun skal få tatt hviletiden sin. Da kjører man i prinsippet ulovlig hjem i personbil, forklarer Handå.
Han forteller at de på noen av sine ruter har søkt om dispensasjon for forkjørsrett, men det er kun en rute med spesifikt gods hvor dette er innvilget.
Uholdbart
Gravråk forteller at de har fått tilbakemeldinger fra bedrifter der sjåfører har blitt stående helt opp til 12 timer på fergekaien.
– Det er uholdbart at sjåførene får så uforutsigbare arbeidsdager, der de ikke vet om de rekker hjem for å spise middag eller kjøre barna til trening. Det er flott at turister ønsker å besøke Norge, men Norgesferien skal ikke gå på bekostning av hverdagen til våre medlemmer eller at det blir tomt for melk i butikken, sier Gravråk.
I tillegg til at godstransport skal få forkjørsrett på fergene, peker NLF på at reservasjonsmulighetene for øvrige trafikanter må reduseres til maks 40 prosent av fergenes kapasitet, slik at tungtransporten ikke møter på ferger som er fulle allerede før ombordstigning.