– Forrige runde av konkurransen ble avlyst på slutten av 2022, og det er gjort noen justeringer i kontrakten. Konkurransen er denne gang bedre, med fem entreprenører på lista, sier byggeleder Kristian Dahle Sylta i Statens vegvesen.
De som innen fristen meldte sin interesse til deltagelse og nå skal gjennom prekvalifisering er:
- Birkeland Entreprenørforretning AS
- Bertelsen & Garpestad AS
- Arbeidsfellesskap Fyllingen Maskin, Strand, Magnus M Thunestvedt AS
- Kraftmontasje AS
- OneCo Infra AS
Statens Vegvesen sin kontraktsform åpner for å gå videre med inntil fire tilbydere. De utvalgte entreprenørene vil få sin invitasjon etter prekvalifisering er gjennomført 8. mars.
Frist for første tilbud i kontrakten før forhandlingsrunde er 31. mars, og en tar sikte mot oppstart på rehabiliteringen i juli.
Bygd på tidlig 90-tall
Glaskartunnelen skal få full oppgradering av elektriske og styringstekniske installasjoner, samt alt av anleggs- og byggeteknisk utstyr i de to tunnelløpene. Nye grøfter, sprenging, sikring av berg og ny vann- og frostsikring inngår i arbeidet som skal utføres.
Glaskartunnelen ligger på E39 i Åsane nord for Bergen. Det er en toløpstunnel med to kjørefelt i hver retning. Sørgående løp er på 597 meter og ble åpnet i 1990, profilet er T9,5. Nordgående løp er på 585 meter og ble åpnet i 1994, og profilet er T11,5.
Årsdøgntrafikken i 2020 var på 48.000 kjøretøy.