Stengebommer på fjelloverganger inngår i elektrokontrakten som Statens vegvesen nå skal inngå med en entreprenør som skal holde elektroinstallasjonene langs riksveinettet i Innlandet vedlike i perioden 2025–30. Foto: Lars Magnar Allergodt/Statens vegvesen
Publisert: 06.03.2025 

Fem ønsker å drifte elektroinstallasjoner langs riksveiene i Innlandet de neste fem årene

Fem entreprenører hadde meldt seg på i konkurransen om å drifte elektroinstallasjoner langs riksveiene i Innlandet da tilbudsfristen gikk ut 5. mars.

Entreprenøren som blir valgt skal drifte og vedlikeholde elektro i tunnelene på riksveinettet i Innlandet, inklusive Øvre Romerike, samt signalanlegg, vindvarslingsanlegg og andre elektriske anlegg langs vegene. Statens vegvesen er oppdragsgiver.

Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 og fem år fremover, med mulighet for ytterligere tre år.

Fem konkurrerer om Innlandet-kontrakten

Disse entreprenørene har levert tilbud på drift og vedlikehold av elektroinstallasjoner langs riks- og europaveiene i Innlandet og Øvre Romerike:

  • LAJE AS
  • Mesta AS
  • SET Elektro AS
  • Trafikkteknikk AS
  • Traftec AS

Statens vegvesen skal nå kontrollregne og kvalitetssikre tilbudene før kontrakt inngås i løpet av våren.

Tildelingskriterier

Ved tildeling av kontrakten er det laveste pris som gjelder, men det er også krav til at minst 90 prosent av bruken av lette kjøretøy skal gjøres med nullutslippskjøretøy.

Mye teknologi langs veiene

I elektrokontrakten for Innlandet og Øvre Romerike inngår drift og vedlikehold av elektriske installasjoner i 18 tunneler i tillegg til en rekke trafikkstyringsanlegg på og langs veiene.

Elektroinstallasjonene og -anleggene er i mange tilfeller avgjørende for sikkerheten, de gir trafikantene nyttig informasjon og bidrar til god beredskap. Eksempel på viktige sikkerhetsinstallasjoner, er kameraer i tunnel. Når det skjer en hendelse i tunnelen, vil kameraene øyeblikkelig registrere, varsle og overføre bilder til vegtrafikksentralen.

– I tillegg har vi i Innlandet kritisk utstyr som stengebommer på fjelloverganger, og vi har et høydevarslingsanlegg som skal varsle tungbiler som er for høye i forhold til tunnel – for å nevne noe som er litt speiselt for denne elektrokontrakten, sier prosjektleder for elektro, Lars Magnar Allergodt, i Statens vegvesen.

Kontraktsområdet

Oppdraget omfatter ansvar for drift og vedlikehold av de elektriske anleggene på riks- og europaveger i Innlandet og Øvre Romerike, som utgjør totalt cirka 1730 kilometer vei.

Kontraktsområdet går gjennom hele 51 kommuner og gjelder disse strekningene:

  • E6 Dal–Dovrefjell
  • E16 Svenskegrensa–Kløfta
  • E16 Gardermoen–Valdres–Tyinkrysset
  • E136 Dombås–Romsdalen
  • Riksveg 2 Magnor–Elverum
  • Riksveg 3 Stange–Orkdalen
  • Riksveg 4 Gjelleråsen–Biri
  • Riksveg 15 Otta–Grotli
  • Riksveg 25 Elverum–svenskegrensen

 

Kontrakten dekker følgende elektriske anlegg:

  • 18 tunneler med elektriske anlegg, inkludert kameraer
  • 8 trafikksignalanlegg
  • 135 trafikkregistreringsstasjoner
  • 25 punkter for automatisk trafikkontroll
  • 254 variable skilt (utenom tunnel)
  • 24 friteksttavler
  • 24 bommer (utenom tunnel)
  • 64 kameraer (utenom tunnel)
  • 15 pumpestasjoner
  • 10 fartsanvisningstavler
  • 2 fjelloverganger
Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur