Klargjøres for gjennomslagssalve: Skytebas Ottar Bech i Implenia Stangeland klargjør for den historiske gjennomslagssalven i Rossåstunnelen på E39 Lyngdal øst–Lyngdal vest. Til venstre er Harald J. Solvik, prosjektsjef i Nye Veier og Adler Enoksen, prosjektleder JV Implenia Stangeland. Foto: Nye Veier
Publisert: 10.07.2023 

Feiret gjennomslag og 12 000 meter drevet tunnel

En stor milepæl ble nådd i Nye Veiers prosjekt E39 Lyngdal øst–Lyngdal vest, da gjennomslagssalven på den 3400 meter lange Rossåstunnelen ble skutt.

I regi byggherre Nye Veier og totalentreprenør Implenia Stangeland bygges nesten 10 kilometer med ny, trafikksikker E39 gjennom Lyngdal vest i Agder.

Prosjektet er spesielt, da kun 2,5 kilometer er vei i dagen. Resten er tunneler og bruer. Det skal også etableres rundkjøringer, innfartsparkering, kollektivtilbud og gang-sykkeltilførsel langs tilførselsveier. Anleggsarbeidene startet senhøstes 2021 og skal så ferdig sommeren 2025. Kontraktens verdi er 2,9 milliarder kroner.

Erstatter ulykkeutsatt vei

– Når prosjektet er ferdig, så har vi byttet ut en enda en ulykkeutsatt strekning. Nåværende E39 ligger tett på store bolig- og næringsområder, som gjennomgangstrafikken snart vil kunne løftes bort fra. Det gir bedre boforhold for alle dem som bor langs dagens strekning, og tryggere forhold for lokaltrafikken. Samtidig vet vi jo at mange vil finne veien til Handelsparken og opplevelsene der, sier prosjektsjef Harald J. Solvik i Nye Veier.

Lyngdalsprosjektet er spesielt. Nå blir nesten hele E39-strekningen flyttet inn i fjellet.

– I stort kan man si at veien har kryss ved start og slutt. Imellom er det gjennom to lange tunneler, bare adskilt av den majestetiske Kvellandsbrua som nå strekkes ut 70 meter over elven Lygna, sier Solvik.

Prosjektet fører også med seg mange synergieffekter. Den store omsetningen som anlegget representerer, betyr svært mye for lokal verdiskapning i Lyngdal og Lister.

– Vi vet at hver tredje kontrakts krone blir igjen i regionen via leveranser av tjenester og utstyr/materiell. Både leveranser til entreprenørene, men også innkjøp som anleggsfolket gjør lokalt mens de bor her, forteller Nye Veiers prosjektsjef Harald J. Solvik.

600 000 arbeidstimer passert

Hittil er over 600 000 arbeidstimer nedlagt i prosjektet. Hver eneste dag har mange mennesker sitt daglige virke her, og Nye Veier som byggherre merker at alle står på for at prosjektet skal bli så bra som man vet det skal bli.

Denne uken var man samlet langt inne i fjellet for å overvære en av de store, store milepælene i prosjektet; gjennomslag i den 3 400 meter lange Rossåstunnelen. Det er to identiske løp, og dermed 6 800 meter med tunnel, som tirsdag 4. juli fikk lys i begge ender og begge løp. Rundt regnet er det skutt i overkant av 1 200 salver av rundt 5 meter.

– Å jobbe i tunnel er ikke bare å sprenge og få kjørt ut steinen: Fjellet må sikres med bolter og sprøytebetong fortløpende. Er det lekkasjer av vann i fjellet må det tettes. I tillegg er det helt vesentlig for oss å overvåke og logge tilstanden i bekker og vassdrag slik at disse blir minimalt påvirket av disse arbeidene. Det er med andre ord en sammensatt produksjonslinje som skal fungere, påpeker Solvik.

Ordfører skjøt gjennomslagssalven

Det var Lyngdals ordfører Jan Kristensen som fikk oppdraget med å trykke på detonasjonsknappene og skjøt salven på 1 100 kilo med sprengstoff som sikret gjennomslag og lys i begge ender av tunnelen.

– Denne reisen kunne aldri blitt til uten det gode samarbeidet vi opplever med politikere og administrasjon. Derfor synes vi det var på sin plass å spørre ordfører Kristensen om han kan gi oss den ære å trykke på knappene og sette av den historiske gjennomslagssalven i dag, sier prosjektsjef Harald J. Solvik i Nye Veier.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur