Lokale parter og staten ble torsdag 13. juni enige om et forslag til byvekstavtale for Kristiansandsregionen, for perioden 2024–2033. Forslaget skal videre til politisk behandling lokalt og deretter behandles av regjeringen før avtalen kan inngås.
– Gjennom byvekstavtaler legger vi til rette for god fremkommelighet, effektiv arealutnyttelse og løsninger for at flere skal velge gange, sykkel og kollektivtransport. Det gir grønnere og mer attraktive byer å bo i, og er en utvikling vi ønsker for Kristiansandsregionen, sier Nygård.
Byvekstavtaler har nullvekst for persontransport med bil som overordnet mål. For å hindre at veksten i persontransport skjer med bil og bidrar til økte utslipp, støy og dårligere fremkommelighet, skal ordningen fremme gange, sykling og bruk av kollektivtransport. Bedre samordning mellom staten, fylkeskommunen og kommunene i et byområde er et viktig formål med byvekstavtalene.