E136 Breivika–Lerstad er det mest omfattende tiltaket i Bypakke Ålesund som har en samlet pris på rundt 5 milliarder kroner. Innfartsveien er kostnadsregnet til 2,5 milliarder kroner og skal sørge for trafikksikring, kollektivtiltak og gang- og sykkelveier.
Videre skal det bygges videre mot Ålesund sentrum, til Campusområdet med NTNU ved Nørvasundet.
God stemning
– Vi hadde informasjonsmøte for naboene 1. februar med rundt 300 til stede, forteller prosjektleder Ole Kristian Birkeland i Statens vegvesen. Han legger ikke skjul på at det kjennes godt at prosjektet endelig kommer i gang.
– Noen av naboene på informasjonsmøtet fortalte at da de bygde huset på 1980-tallet, ble de varslet om at nå kom det snart ny vei, sier Birkeland.
Møtet ble holdt for å informere om anleggsarbeidet for dem som bor over tunnelen og som vil bli plaget av rystelse og støv fra tunnelarbeidet.
– Men samtidig er det jo de samme som får glede av å få trafikken vekk fra lokalområdet, de ser frem til at det blir ferdig. Vi kommer til å fortsette med møter for dem som blir berørt av anleggsarbeidet i den fasen vi står foran, sier Birkeland.
Han lover en helt annen situasjon når veien er helt ferdig i 2027.
– Da får vi flyttet mye av trafikken inn i tunnelen og vekk fra dagens Lerstadvei og på andre siden av åsen der det også ligger mange boliger som vil bli avlastet. Det er flere bydeler som vil få kraftig redusert trafikk. Det skal også bygges ny gang- og sykkelvei på hele strekningen, forklarer han.
Tunnelarbeidet
Prosjektleder Arnfinn Erlien fra NCC Infrastructure Norge, regner med at tunnelarbeidene kommer i gang i begynnelsen av mars på Breivika-siden og at arbeidet fra Lerstad-siden starter umiddelbart etter påske. Det skal bygges to parallelle tunneler på 2,6 kilometer. Tunnelene kommer til å gå under ganske tett bebyggelse hele veien.
– På grunn av mye bebyggelse oppå traseen og antatt problemer med støy, baserer vi oss på en skiftordning på dagtid med kjernetid mellom 07 og 19. Om nettene jobber vi i utgangspunktet ikke, da skal det være stille.
Erlien legger til at det vil bli arbeidet noe på kveldstid, med injeksjon, betongspruting og andre aktiviteter som ikke skaper støy. Injeksjonsarbeider vil unntaksvis også bli utført om natten.
Arnfinn Erlien ønsker god nabokontakt og lover informasjon gjennom hele prosjektet, men legger ikke skjul på at omgivelsene vil merke prosjektet.
– Det gjelder å informere godt på forhånd og være forutsigbar og etterrettelig. Når folk vet hva som skal skje og hvorfor, har de som regel en positiv innstilling, mener han.
Arnfinn Erlien forteller at kravene til utslippsfri drift er blitt betydelig skjerpet. I utgangspunktet skal derfor all drift på stuff skal foregå med elektriske maskiner.
– Vi har borerigger og lastere som går på strøm, injeksjon og betongspruting skjer også med el-rigger, forklarer han.
Bypakke Ålesund
Innbyggertallet i Ålesund nærmer seg raskt 70 000, og man regner med at det vil øke med 350–500 innbyggere i året. Bypakke Ålesund blir avgjørende for at transportsystemet klarer å møte veksten i transportsektoren og at det blir mulig å utvikle kollektivtilbudet. Man har ventet lenge i Ålesund.
– Målsettingen er å være fremme med neste etappe til Campus samtidig med at Lerstad-tunnelen blir ferdig. Da er vi halvveis til byen, resten er ikke finansiert og lagt inn i Bypakken per i dag, sier Ole Kristian Birkeland.
På denne etappen skal det bygges en firefelts strekning i dagen med en kort tunnel gjennom åsryggen Skuggen, med ny bro over Nørvasundet og et fullverdig kryss.
Birkeland forteller at arealet ble kjøpt for 40 år siden. Veistrekningen åpnet på 1980-tallet.
– De tegnet fire felt, men bygde ikke mer enn to- og delvis trefelts vei. Siden arealet alt er kjøpt, blir denne biten ganske enkel å få til, mener han.
– Jeg ble formelt tilsatt som prosjektleder for Bypakke Ålesund i 2015, for da skulle vi snart begynne å bygge. Men så kom det noen runder med bompengediskusjoner. Sånn er det, avslutter han.