Lieråsen tunnel rehabiliteres etter 50 år

TUNNELREHABILITERING/21. februar 2019

Lieråsen tunnel rehabiliteres etter 50 år

–Tunnelen ble bygget i løpet av en 10 års periode, fra begynnelsen av 1960-tallet. Den ble åpnet i 1973. Siden da den gang har både regelverk og materiell som trafikkerer strekningen endret seg betydelig. Det er på høy tid med en rehabilitering. Les hele saken

TUNNEL/30. januar 2019

Verdens første fossilfrie tunnelprosjekt vant miljøpris

Veidekkes skandinaviske miljøpris for 2018 er tildelt prosjektet TGB Smestad–Sogn. Dette er verdens første fossilfrie tunnelprosjekt og det første fossilfrie anleggsprosjektet i Norge. Kabeltunnelen skal forbinde strømkabler mellom transformatorstasjonene Smestad og Sogn i Oslo og bygges på oppdrag fra Statnett. Les hele saken

TUNNEL/23. januar 2019

Verdens lengste og dypeste tunnel

– Dette blir verdens lengste og dypeste tunnel, og det tar nok en tid før denne rekorden blir slått også. Foreløpig er den budsjettert til 16,8 milliarder kroner, og den vil redusere reisetiden mellom Bergen og Stavanger med hele 40 minutter. Det er et formidabelt prosjekt vi snakker om. Les hele saken

TUNNEL/ 4. januar 2019

Tunnelprosjekter har skapt nasjonal klynge

– I og med at vi er i ferd med å bygge to av verdens lengste undersjøiske tunneler i Ryfast og Rogfast her i Rogaland, fødtes iden om etableringen av en nasjonal klynge. At vi sto midt oppe i en oljekrise da dette skjedde, bidro nok også til en sterk interesse. Les hele saken

TUNNEL/23. august 2018

Gjør tunnelene brannsikre

Et av Norges største pågående veiprosjekter er E39 på sørsiden av Bergen. Der kommer blant annet ny tilfartsåre mellom Flesland og Bergen sentrum, samt betydelig bedre og kortere vei mellom Os og Bergen. Implenia har ansvaret for tunnelene og grunnarbeidene, inkludert betongarbeid og bruer. I rømningsveiene mellom tunnelene bygges brannsikre, gass- og røyktette hus, som må tåle et fuktig klima. Det er her Leca kommer inn i bildet. Les hele saken

Last flere saker