Historien om menneskene som sprengte i fjell

FJELLSPRENGNING/15. mars 2019

Historien om menneskene som sprengte i fjell

Menneskene som bygde tunneler for veger, jernbane eller kraftutbygging for 100 år siden, hadde svært krevende arbeidsdager. Frem til de første trykkluftbormaskinene ble tatt i bruk på slutten av 1800 tallet, foregikk all boring for hånd med feisel og bor. Les hele saken

JERNBANE/ 1. februar 2019

Jernbaneskolen skiller utdannelse for lokomotivfører og infrastruktur

Norsk jernbaneskole ble etablert i 2005 på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. Bakgrunnen for skolen var et ønske om å få et enhetlig, fremtidsrettet og samlende kompetansesenter for hele jernbanesektoren. Som følge av jernbanereformen deles nå skolen i to organisasjoner. Les hele saken

JERNBANE/30. januar 2019

Supert samarbeide om gigantprosjekt

– Vi har virkelig fått til et godt samarbeid med Drammen kommune om dette prosjektet. Og det er avgjørende for et så stort prosjekt som dette. Det vil involvere drammenserne på mange måter, og derfor er det virkelig bra å kunne jobbe så tett sammen med kommunen som vi gjør nå. Les hele saken

FOLLOBANEN/25. januar 2019

– Det er svært leit for alle dei som gleder seg til ein ny reisekvardag

– Det er svært uheldig når det oppstår komplikasjonar i store og viktige utbyggingsprosjekt. Eg forventar god framdrift og god styring av alle samferdselsprosjekt der staten løyver midlar. Uventa omstende kan likevel oppstå i enkelte prosjekt. Bane NOR har i dag offentleggjort at dei, til tross for at de har arbeidd på spreng for å halde opphaveleg plan, tilrår eitt år lengre utbyggingstid og auka kostnadsramme som følgje av konkursen til entreprenøren Condotte. Eg tek styret si avgjerd til etterretning, men har behov for supplerande informasjon frå Jernbanedirektoratet før eg tek stilling til saka og legg ho fram for Stortinget, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

FOLLOBANEN/25. januar 2019

Åpning av Follobanen utsettes ett år til desember 2022

Bane NOR anbefaler ett år lengre utbyggingstid og økt kostnadsramme for Follobaneprosjektet. Forsinkelser og kostnader har oppstått basert på heving av to utbyggingskontrakter med Condotte i 2018. Gjennom hele 2018 har prosjektet jobbet målrettet for å kunne sikre ferdigstillelse etter opprinnelig plan, men en samlet gjennomgang som nylig ble avsluttet, konkluderer med at dette ikke er realistisk og at prosjektet ferdigstilles i 2022. Les hele saken

TOG/ 3. januar 2019

Raskare utskifting av gamle tog i Trøndelag

– 2021 bør bli eit bra år for togpendlarar i Trøndelag. 14 nye bimodale togsett skal ut i trafikk på Trønderbanen, Meråkerbanen og Rørosbanen på strekninga Trondheim-Røros. Utskiftinga av dei gamle dieseltoga skjer dermed raskare enn opphaveleg planlagt. Dei nye togsetta vil ha fleire seteplassar, betre komfort og betre mobildekning for dei reisande, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Norconsult og Asplan Viak planlegger bybane fra Bergen sentrum til Åsane

BANE/21. november 2018

Norconsult og Asplan Viak planlegger bybane fra Bergen sentrum til Åsane

Bergen kommune har tildelt Norconsult kontrakt for reguleringsarbeidet for Bybanen fra Bergen sentrum til Åsane. Arbeidet skal gjennomføres i samarbeid med Asplan Viak. Oppdraget omfatter 12,5 km bybane-trasé, forlengelse av Fløyfjellstunnelen og ny hovedsykkelrute. Les hele saken

Last flere saker