Bane NOR og Spordrift AS er forberedt på at ekstremværet Gyda vil by på barske tak for både maskiner og mannskap. Foto: Spordrift AS
Publisert: 12.01.2022 

Ekstremværet Gyda på vei fra vest

Skiftende vintervær byr ofte på ekstra utfordringer i den kalde årstida, men gode planer for vinterberedskap gjør at vi er godt rustet til å håndtere værgudenes lunefulle prøvelser.

Vinterstormen «Gyda» vil treffe fra Hardanger til Finnmark, og de nærmeste dagene er det varslet ekstreme nedbørsmengder. Verst blir det på Vestlandet og i Trøndelag. Her er det i tillegg meldt om kraftig temperaturøkning som gjør at NVE har gått ut med rødt varsel om stor fare for jordskred, snøskred og flom i elver og vassdrag.

– Værmeldingene for de nærmeste dagene er alt annet enn lystige, men våre mannskaper på Bergensbanen, Flåmsbana og Sørlandsbanen er godt forberedt, og vi har allerede planene klare, og kan heve beredskapen på kort varsel dersom det skulle vise seg å være nødvendig, forsikrer Karl Morten Undal, Bane NORs administrasjonsvakt i området Sørvest.

Erfarne medarbeidere på vakt

Når det varsles om dårlig vær, settes jernbanen i beredskap. I Bane NOR er det alltid administrasjonsvakter på jobb, hver dag, året rundt. Administrasjonsvakta er bemannet av erfarne medarbeidere som har hjemmevakt utenfor kontortiden. Dersom det oppstår uhell eller større driftsforstyrrelser, gjør de fortløpende vurderinger av situasjonen, og planlegger eventuelt en utrykning.

– Nivået på beredskapen justeres i forhold til været som er i vente, sier Trond Bang, Bane NORs administrasjonsvakt i Område Øst.

Det er jernbaneentreprenøren Spordrift AS som stiller med nødvendige maskiner, utstyr og bemanning. De står fremst i linjen i det krevende arbeidet det alltid er å sørge for at sporene er farbare selv når det stormer som verst langs kysten og i høgfjellet.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur