Den nye elektriske liftbilen har plass til to containere og en totalvekt på 27 tonn. Batteripakken på 265 kWh tilsvarer tre Tesla Model S85-batterier, og gir en rekkevidde på inntil 160 km.
Bilen skal brukes i Oslo, som har som mål å bli tilnærmet nullutslippsby i 2030. Ett av tiltakene som skal stimulere til innfasing av nullutslipp og biogass, og utfasing av fossil tungtransport frem mot 2030, er «nullutslippssoner» der bare utslippsfrie kjøretøyer slipper til.
– Med ELINOR tar vi et lite skritt for miljøet i Oslo, men et stort skritt for klima. Dette er vårt første bidrag til at Oslo skal nå ett av målene i sin klimaplan om utslippsfrie byggeplasser og at alle tunge kjøretøy skal være nullutslipp innenfor Ring 3 i løpet av 2024. Det sikrer vi nå, gjennom at vi blir den første som kan hente byggavfallet elektrisk, sier Ståle Nistov, daglig leder i Franzefoss Gjenvinning AS.
Får støtte fra Enova og Oslo kommune
Om ikke lenge får ELINOR selskap av en elektrisk kranbil som skal hente avfallssekker i indre by. Avfallssekkene brukes ofte som et komplement til containere for å øke sorteringsgraden på byggeplasser med lite plass.
Bilene skal gå i skytteltrafikk 8 timer i døgnet, og er avhengig av rask lading. At Oslo kommune har gitt støtte til å etablere en hurtigladestasjon på Franzefoss sitt gjenvinningsanlegg på Haraldrud i Oslo, gjør det mye enklere å satse elektrisk.
– Å bytte ut bil- og maskinparken innebærer enorme investeringer for transportørene. Elektriske biler er mye dyrere enn vanlige dieseldrevne, og den støtten som Enova og Oslo kommune gir er derfor svært viktig for å få opp tempoet i elektrifiseringen, sier Nistov.
Kjøper flere elektriske sorterings- og lastemaskiner
Neste trinn i Franzefoss sitt elektrifiseringsprogram er installasjon av en elektrisk sorterings- og lastemaskin på Trondheim Sorteringsanlegg. Sorteringsanlegget, som åpnet høsten 2019, er topp moderne med helelektrisk produksjonslinje for sortering og kverning av avfall. Når den nye elektriske sorterings- og lastemaskinen er på plass i oktober blir hele produksjonen elektrisk.
– Vi skal kjøpe flere elektriske sorteringsmaskiner fremover. Selv om de koster cirka 300.000 kroner mer enn en dieselmaskin, er de enklere å vedlikeholde, billigere i drift og gir bedre inneklima i hallene våre. Dermed får vi både bedre arbeidsmiljø og mindre utslipp fra virksomheten, sier Nistov.
Franzefoss lanserer det grønne løftet
I år har Franzefoss etablert en ny avdeling for bærekraft. Avdelingen har fått ansvaret for selskapets bærekraftstrategi og oppfølging av mål og tiltak. Et av de viktigste målene i strategien er å redusere klimautslipp, og da er det naturlig å starte med transporten som utgjør en stor del av Franzefoss sin virksomhet. For eksempel skal alle nye trucker som kjøpes inn være elektriske; dieseltrucker er et tilbakelagt kapittel.
– Franzefoss har som mål å være den mest bærekraftige gjenvinningsbedriften i Norge. Dette innebærer blant annet at vi skal redusere vårt CO2-utslipp. Vår ambisjon er at 50% av bil- og maskinparken skal være nullutslipp i løpet av 2024, avslutter Ståle Nistov.
Modell: Volvo FE Electric 6*2
Elektrisk drivlinje: Max 400 kW, 540 HP
Tillatt totalvekt 27 tonn, vekt av bilen med liftpåbygg 14,2 tonn. Kan altså ta med seg 12,8 tonn avfall og containere.
Batteripakke: 265 kWh, typisk som tre stk Tesla Model S85.
Dobbeltlift, dvs plass til to containere etter hverandre
Rekkevidde: inntil 160km
Utslipp: 0