Når en tidligere har kjørt fra Steinkjer og ut mot kysten nord i Trøndelag, til tettstedet Malm nord på Fosen eller til kystbyen Namsos, så har vegen vært relativt slitsom. Den snor seg mellom bygdetun og bygdesentrum med krappe svinger og kurvatur. I den aller innerste delen av Trondheimsfjorden, der saltvannet snor seg inn i den store bukta Hjellbotn har det vært spesielt ille, særlig på vinterstid, med til dels isete smal veg som snor seg rundt bergene i opptil 150 graders svinger.
– I prosjektet "Ny Fylkesveg 17 / 720" har vi utbedret disse forholdene kraftig, sier Jo Bernt Brønstad, Seksjonsleder i Trøndelag fylkeskommune.
– Langs fylkesvegene her går det relativt mye tungtransport, samt en god del privatbiltrafikk. Spesielt i tettstedet Vellamelen har trafikken gått helt innpå bolighus, skole og butikker. Det er altså spesielt gunstig at vi får lagt hovedvegen mellom Steinkjer og Namsos utenom dette tettstedet. Innbyggerne her vil nok merke en betraktelig forbedring av livskvaliteten.
Bedre fremkommelighet
Prosjektet er siste del av en større utbygging av ny hovedveg ut til Namsos sørfra. Lenger nord har trafikanter opplevd en god forbedring av vegene, men mellom E6 og Sprova har det vært undermåls vegstandard.
– Vegene har vært preget av at de ikke holder dagens standard. Dette er først og fremst et fremkommelighetsprosjekt, der vi legger vegene om i ny trasé og samtidig oppgraderer vi til vår samtids vegstandard, sier Brønstad.
– Fartsgrensene har variert mellom soner i 40, 50, 60 og 70 km/t. De nye vegene gjør det mulig å opprettholde 80 km/t hele vegen, og fører dermed til både lavere reisetider og sikrere trafikk.
Tunneldriving og bru
Prosjektet har bestått av 14,5 kilometer ny veg, fordelt med 8,5 kilometer på Fylkesveg 17 fra Østvik til Sprova, og 6 kilometer ny Fylkesveg 720 fra Strømnes til Malm sentrum.
– Det har vært et relativt stort prosjekt, kostnadsrammen var på 1,7 milliarder kroner, og vi startet opp i 2017. I stedet for å gjennomføre prosjektet i en stor entreprise så delte vi opp prosjektet i tilsammen 4 litt større entrepriser, dette mener vi har gitt oss bedre priser og har resultert i en kostnadsbesparelse, sier Brønstad.
– Vegen er lagt i helt ny trase, og består av to tunneler, en på cirka 600 meter, og den siste er cirka en kilometer lang. I tillegg har vi bygd ei ny bru over Beitstadsundet. Den er en 580 meter lang stålkassebru med betongdekke.
– Vi er spesielt fornøyd med at vi har bygget nærmere 15 kilometer veg, 27 måneder, mellom 650 og 700 000 arbeidstimer, uten noen alvorlige HMS-hendelser, påpeker han.
Ferdigstillelse av hovedprosjekt
Nå på vårparten har prosjektet vært preget av ferdigstillelse av hoveddelen, og har nylig fått sikkerhetsgodkjenning av Vegdirektoratet.
– I disse dager er vi i gang med åpning av vegene, etter at vi måtte vente til våren med å legge membran på Beitstadsundbrua, sier Brønstad. — Dette medførte at vi i en venteperiode måtte kjøre trafikken med redusert hastighet. I mai stoppet vi all trafikk på nyvegen og la den om til den gamle vegen en måneds tid mens vi ferdigstilte brua.
Budsjettinnsparing gir mer veg
Prosjektet har klart å spare inn en del. Kostnadsrammen på 1,7 milliarder kroner ble til 1,5 milliarder, og dermed er 200 millioner kroner innspart.
– Vi er stolt av at vi har klart å holde oss så godt på fremdrift og kostnadsrammer, sier Brønstad. — Dette fører til at vi kan bygge mer veg enn vi opprinnelig hadde planlagt i dette prosjektet, så vi får bygd ut en siste bit i retning Steinkjer. For beboerne ved Jåddåren vil ny veg også gi bedre bomiljø og bedret trafikksikkerhet. For nærmiljøet er også sammenhengende lokalveg fra Jåddåren til Østvik et godt tiltak.
– Den nye vegstrekningen blir på cirka fire kilometer. Vi innhenter tilbud i disse dager, noe forsinket på grunn av situasjonen med koronaviruset, men vi regner med å være i gang med dette delprosjektet etter sommerferien. Kostnadsrammen for denne delen er cirka 150 millioner, så vi ender opp med å ha bygget oppimot 20 kilometer ny veg for under 1,7 milliarder kroner, og det er vi veldig fornøyd med, avslutter Brønstad.