Arbeidet med å sikre E6 i det svært krevende og skredutsatte området i Rosten etter steinskredet som gikk over vegen 31. mars, er ferdig.
E6 forbi skredstedet var først helt stengt i fire dager. Siden 4. april har veien vært åpen i ett felt mens sikringsarbeidet i fjellskjæringen og i terrenget over skjæringa, har pågått.
Sikring av steinblokk og skjæring
Over fjellskjæringen er en 800 tonn tung steinblokk blitt boltet fast med 20 seks til ni meter lange bolter. I tillegg er selve fjellskjæringen sikret med bolter.
På grunn av det bratte og vanskelig tilgjengelige terrenget i Rosten, er det meste av arbeidet gjort med håndholdt utstyr.
– Jeg vil berømme vår entreprenør og våre egne folk på stedet for god planlegging og effektivt gjennomført arbeid. Det gjør at vi nå kan åpne veien for full trafikk igjen snaue to uker etter det store skredet, og før påske, sier seksjonssjef Marthe Tøsse Løvseth.
Det er Stian Brenden Maskinservice AS og deres underentreprenør RG Fjellsikring som har utført arbeidet for Statens vegvesen.
Siste finpuss før E6 i Rosten åpner for normal toveistrafikk fredag formiddag, er å legge ny asfalt der steinblokkene traff og skadet veibanen.
Ekspertgruppe på befaring
Mandag denne uken var en ekspertgruppe på befaring i Rosten.
Ekspertgruppen skal se etter årsakssammenhenger til skredet og foreslå tiltak som reduserer risikoen for tilsvarende skred. De skal levere sin rapport innen 31. august.
Ekspertgruppen ledes av professor emeritus i ingeniørgeologi, dr. ing. Bjørn Nilsen. Han er tilknyttet institutt for geovitenskap ved NTNU.