Det skal bygges nye kantdragere og monteres nytt rekkverk på Kløftan bru i Alta kommune. Veien blir lysregulert og innsnevret til én kjørebane hele døgnet. Det blir arbeid på bruen mellom klokken 07.00 og 19.00 hver dag. Fartsgrensen er satt ned til 50 kilometer i timen på stedet.
– Arbeidet på bruen skal gjøres mens trafikken går forbi i ett kjørefelt. Vi ber sjåførene om å kjøre varsomt og ta hensyn til de som arbeider på bruen, slik at vi unngår ulykker, sier byggeleder Lena Mannsverk Holm i Statens vegvesen.
Veien over bruen har en gjennomsnittlig trafikk på litt over tusen biler i døgnet. En tredjedel av trafikken er tungbiler. Arbeidet startet med rigging 19. august, og er planlagt å være ferdig i slutten av november. Det er Visinor Rehab AS som utfører arbeidet på bruen på oppdrag fra Statens vegvesen.
Skadet rekkverk
Bruen på E45 har hatt nedsatt fartsgrense til 50 km/t siden i fjor sommer på grunn av skader på rekkverket. Farten ble satt ned for å redusere faren for trafikkuhell, og begrense konsekvensene dersom det skulle skje en ulykke.
Skadene skyldes rust, avskalling og påkjørsler. På bruen over Eibyelva må både kantdragere og rekkverk skiftes for å oppfylle dagens krav til sikkerhet.
Kløftan bru ble bygd i 1959. Skadene på rekkverket påvirker ikke bæreevnen til bruen.
Sikkerhet er viktigst
Alle de vél 6000 bruene på norske riksveier inspiseres jevnlig av Statens vegvesen.
– Når vi gjør funn på en bruinspeksjon, så innfører vi tiltak fortløpende. Sikkerhet kommer alltid først, sier Lena Mannsverk Holm.
Ny vei med tunnel forbi Kløfta ligger inne i den første seksårsperioden i Nasjonal transportplan. Prosjektet er avhenging av å få bevilget penger over statsbudsjettet for å kunne bygges.
– Det er helt nødvendig å gjøre dette vedlikeholdet nå, selv om det finnes fremtidige planer for ny vei, sier byggelederen.