Bodøtunnelen er full av styrings- og sikkerhetssystemer som følges opp av elektrokontrakten. Bildet ble tatt før tunnelen åpnet i 2019. Foto: Torbjørn Braset/Statens vegvesen
Publisert: 26.02.2025 

Disse vil drifte elektro på riksveiene i Nordland

Fire entreprenører konkurrerer om å få drifte elektroinstallasjoner langs riksveiene på Helgeland og i Salten.

Den entreprenøren som blir valgt, skal drifte og vedlikeholde veilys, signalanlegg, værstasjoner og andre elektriske anlegg på riksvegene. Det er Statens vegvesen som er oppdragsgiver.

Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 og fem år fremover, med mulighet for ytterligere tre år.

I tillegg til de 4913 veglyspunktene som skal lyse langs E6, E12, riksveg 73, 77, 80 og 827, er det stadig flere elektriske anlegg på og langs veiene. Blant annet skal 36 tunneler med lys og sikkerhetsutstyr driftes og vedlikeholdes gjennom den nye kontrakten.

Mer teknologi langs veiene

– Venettet vårt inneholder en rekke ulike sensorer, værstasjoner og kameraer. Disse gir både Statens vegvesen og trafikantene nyttig informasjon. God drift og vedlikehold av elektroinstallasjoner er like viktig som å følge opp selve veien, sier byggeleder Roger Pedersen i Statens vegvesen.

Han peker på at de elektriske anleggene også har avgjørende betydning for sikkerheten. Et eksempel er AID-kamera i tunnel. Når det skjer en hendelse i tunnelen vil kameraene øyeblikkelig registrere, varsle og overføre bilder til veitrafikksentralen.

Disse entreprenørene konkurrerer

Til sammen fire elektrobedrifter har meldt interesse for elektrokontrakten.

  • BMO Elektro AS
  • Eltel Networks AS
  • Mesta Elektro AS
  • SET Elektro AS

Statens vegvesen skal nå kontrollregne og kvalitetssikre tilbudene før kontrakt inngås i løpet av våren.

Hjelper og sikrer trafikantene

– Den entreprenøren som vinner kontrakten må være forberedt på spennende utfordringer og være løsningsorientert. Det kommer stadig ny teknologi som skal sikre og hjelpe trafikantene. Det etableres et Lidar scannersystem i Ulsvågskaret, som gir tidlig varsel når kjøretøy får stans på fjellovergangen. Det kommer også flere nye friteksttavler, som brukes til å varsle trafikantene tidlig ved hendelser på veien, sier Roger Pedersen.

Grønnere drift

Statens vegvesen krever at veidriften skal være mest mulig klima- og miljøvennlig. Det er blant annet krav i utlysningen om at 90 prosent av all kjøring med lette kjøretøy skal skje utslippsfritt.

Den store kontrakten vil også gi stabile arbeidsplasser over tid i en stor del av fylket.

Kontraktsområde

Oppdraget omfatter ansvar for drift og vedlikehold av de elektriske anleggene på riks- og europavei, inkludert gang- og sykkelveier. De aktuelle kommunene er Grane, Hattfjelldal, Vefsn, Hemnes, Rana, Saltdal, Fauske, Bodø, Sørfold og Hamarøy.

Kontrakten dekker totalt cirka 700 kilometer vei og følgende elektriske anlegg:

  • 4913 lyspunkter utenfor tunnel
  • 36 tunneler med elektriske anlegg
  • 13 trafikksignalanlegg
  • 17 værstasjoner
  • 53 kamera utenfor tunnell
  • 60 trafikkregistreringsstasjoner
  • 16 punkter for automatisk trafikkontroll
  • 37 bygninger
Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur