– Feiring har en av Norges største asfaltfabrikker, bare det at de har to asfaltverk på samme sted er ganske unikt, og nå har de i tillegg fått på plass et fargeblandingssystem som rommer hele fargepalleten, sier en tydelig begeistret Niels Ebbe Gjørup i KVM, som har levert det nye anlegget til Feiring.
Han forteller at asfaltverket Feiring nå har tatt i bruk er det eneste av sitt slag i Norge. I Danmark og Sverige finnes det kun to anlegg som ligner.
– Det som gjør asfaltverket helt spesielt, er at det kan blande alle farger som er tilgjengelige på markedet. Dette er mulig fordi anlegget kombinerer farger fra forskjellige fargepellets, forklarer han.
Sikrer kontinuerlig drift
Det nye anlegget består av en fire tonns mikser og er et batchblandeverk, som i praksis betyr at anlegget kan produserer helt optimal kvalitet. Ferdigvareanlegget med fem siloer rommer 264 tonn ferdig asfalt, og er bygget slik at det kan utvides.
Fargen leveres i både store sekker og med tankbil. Doseringen av fargepellets skjer ved hjelp av avansert datastyring, som sikrer korrekt produktkvalitet og at ingen av de dyre råvarerene går til spille.
– Siden 2019 har vi brukt en klar bitumen i asfalten, det gjør fargene klarere og gjør at vi kan levere store deler av fargeskalaen, helt ned til lys grå, forteller, driftsleder for Feiring asfalt, Ole Bjørnar Lunde
Oppgraderingen av asfaltverket på Lørenskog, betyr også at Feiring nå kan styre hver av de to asfaltverkene sine separat. At de to verkene nå er uavhengige av hverandre er med på å sikre kontinuerlig drift.
Ikke bare sykkelstier
– Vi syns det er utrolig gøy å kunne være først ute med dette. Vi har tro på at flere med tiden vil få øynene opp for de mangfoldige bruksområdene for farget asfalt, sier Lunde.
Lunde tror vi kommer til å se mer bruk av farget asfalt fremover for å markere forskjellige soner, for eksempel i trafikken, på parkeringsplasser og i skolegårder. Eksempelvis kan ladeplasser markeres med grønn og handikapparkering med blå. Lunde får støtte av Gjørup i KVM.
– Farget asfalt er nok en trend vi bare har sett begynnelsen av. Samtidig som det blir mer og mer vanlig å dele trafikken opp med farger, som igjen vil føre til færre ulykker, sier han.
Satser for fremtiden
Feiring har levert farget asfalt i syv år nå. Hovedkunden er kommuner, og asfalt til sykkelveier er det de leverer mest av. Mens produksjonen av rød asfalt har økt de siste årene, har andre farger ligget mer stabilt.
Allerede første produksjonsdag i starten av juni hadde Feiring bestilling på flere hundre tonn farget asfalt.
– Vi ser også at flere private har fått øynene opp for farget asfalt. Sandbrun, som minner om fargen på grusvei, er den nest mest populære fargen, Den kan for eksempel brukes der kulturminner setter begrensninger for svart asfalt, sier Lunde.
Telthusbakken i Oslo er et av eksemplene der man har gått bort fra vanlig svart asfalt til fordel for en farge som minner mer om en grusvei.
Lunde håper og tror farget asfalt vil bli brukt vesentlig mer fremover for å markere skiller i trafikken, spesielt obs-områder der man bør være ekstra oppmerksom, for eksempel ved skoler og sykehus, eller for å skille trafikanter.
Nederland et foregangsland
Nederland er av dem som har tatt i bruk slik fargekoding, og blir sett på som ledende på feltet.
Robert van Gorkum hos den nederlandske bitumenleverandøren Sealoflex forteller at farget asfalt har vært på markedet siden 90-tallet, og at det også i Nederland først og fremst har blitt brukt for å markere sykkelstier.
– I Nederland har farget asfalt blitt brukt i 25 år, og da spesielt rød asfalt er mye brukt for å øke trafikksikkerheten. Erfaringene er svært positive, forteller han.
Sealoflex leverer bitumen til hele Europa, blant annet Feiring.
– Etterspørselen etter farget asfalt fortsetter å øke i Europa, først og fremst på grunn av den økte trafikksikkerheten som følger med bruken av farget asfalt, sier van Gorkum.
Tar grep for å senke utslippene til asfaltverket
Da anlegget hos Feiring ble modernisert sist, ble det mulig med høy prosent gjenbruksasfalt. Feiring har nå 40 prosent gjenbruksasfalt som standard. Nå tas det ytterligere grep for å minimere belastningen til asfaltverket.
– Dette er, i motsetning til tidligere, et lukket anlegg. Det betyr mye for både støv og støy, i tillegg til at det er mer energieffektivt. I 2023 vil også tørkingsprosessen ved våre asfaltverk være drevet på biogass, som betyr at co2-utslippene i denne delen av produksjonen vil kuttes med opp mot 90 prosent, sier Lunde.
Han forklarer at all farget asfalt hos Feiring lages som lavtemperaturasfalt, som betyr både mindre utslipp og bedre arbeidsmiljø.
– Dampen fra asfalten halveres for hver 15 grader asfalten reduseres med, og vi reduserer den ca. 30 grader, som igjen betyr mindre asfaltdamp og bedre arbeidsmiljø for de som arbeider på anlegget, sier Lunde.
Bedrer sikkerheten
Det er ikke bare asfaltdampen som reduseres ved det nye anlegget, sikkerheten økes også ved at man reduserer manuelt arbeid.
– Mens man tidligere brukte håndmakt og kastet 10-kilossekker med farge inn i blandingen, skjer dette nå automatisk. Det gjør det lettere fysisk, men bedrer også sikkerheten, forteller en glad Lunde.