Med cirka 1100 veituneller i Norge, er dette et behov som ønskes velkommen i markedet.
Den 30.03.2023 klokken 11.00 lanserte Gantic AS, sammen med Mecaplus, Gantic Tunnellift, som er spesialbygget for bruk i tunnel. Liften er designet fra bunn med tanke på å gjøre vedlikeholdsarbeid i tunneler enklere og sikrere for brukerne.
Noen av egenskapene det er lagt stor vekt på, foruten kvalitet og sikkerhet, er selvnivellerende understell, stor svingbar plattform med 600 kg kapasitet, høy kjørehastighet i sammenpakket posisjon for rask forflytting over store avstander, selvlastende kabeltrommelholder, ekstra luftfilter for beskyttelse av motor, kraftig oljekjøler, innebygget 3,5 kW strøm aggregat og kraftige drivmotorer fra Rexroth med mer.
Tommy Jørgensen i Gantic, tror at Gantic Tunnellift vil bli en lift mange ønsker å ha i parken sin, og med Bi-Fuel versjonen som kommer i juli i år, vil det åpne seg et enda større marked.
– Jeg er overbevist om at Gantic Tunnellift vil bli godt likt blant brukere over hele verden.
Selve lanseringen fant sted på Gantic sitt hovedkontor på Ågotnes utenfor Bergen, med over 20 besøkende. Her var det invitert både utleiefirmaer og sluttbrukere.
Den første maskinen er allerede solgt til P2P Rent som får den første nye Gantic Tunnelliften etter at den nå er lansert.
– Det er for tiden stort trykk i produksjonen hos Mecaplus, men vi håper Gantic Tunnellift nr 2 kan leveres før ferien.
Under lanseringen var det også stor interesse for Gantic Tunnellift med Bi-Fuel, som kan brukes både på batteri og diesel, noe som er en fordel om man skulle gå tom for strøm på batteriet.
– Dette øyeblikket har jeg virkelig ventet på. Jeg har ikke sett et mer innovativt å spennende produkt i liftmarkedet med mine snart 30 år i lift bransjen, sier David Lindberg i Gantic.
David Lindberg sier videre at det har vært stor interesse hos kundene våre for denne nyheten, både blant utleiere og sluttbrukere som tok turen innom i løpet av dagen.
Da tidligere tunnellifter i stor grad har vært spesialtilpassede sakselifter, har Gantic og Mecaplus utviklet og bygget en tunnellift fra grunn.
– Gantic Tunnellift er bygget med tanke på både utbygging, drift og vedlikehold av tunneler, og denne nyheten vil appellere til et langt bredere marked tror vi.
David Lindberg sier videre at dette er den mest spennende liften som er lansert på markedet i de senere årene, en kompakt lift som innfrir mange behov når det kommer til tunellarbeid.
– I utviklingen av Gantic Tunnellift har vi helt fra første pennestrøk hatt stort fokus på kvalitet.
– Vi har satset på å bruke komponenter av høy kvalitet. Vi ønsket å designe og produsere en tunnellift av høy kvalitet og med driftssikkerhet i høysete, sier Tommy Jørgensen.
Flere av de fremmøtte var imponert over tunnelliften. Det ble i tillegg gjort avtale på levering av flere Gantic Tunnellifter under lanseringen.
– Vi tar dette som et tegn på at tunnelliften er en etterlengtet nyhet i bransjen og vi gleder oss til fortsettelsen.
Allen Freeman fra Alfa Access Services Ltd i England hadde også fått med seg lanseringen og sendte sine gratulasjoner. Han ser for seg at denne tunnelliften kommer til å bli en suksess i markedet.
Det kom også kommentarer på at Gantic Tunnellift vil kunne erstatte tradisjonelt utstyr som brukes i dag, dette være seg lastebiler med platform, hjullasterkurver osv.
Flere av de fremmøtte uttalte at de synes dette er et meget spennende produkt og ønsker en nærmere utprøving av Gantic Tunnellift. Noen ønsker å utvikle lift-produktporteføljen sin og ser på Gantic Tunnellift som et klart fortrinn for sine kunder.
– Dette er en svært spennende maskin. Vi ser frem til å bli de første som tester Bi-fuel versjonen når den kommer i slutten av juli, sier Ole Heie, Salgssjef Samferdsel i Renta AS.
– Jeg mener dette er en veldig spennende lift, en tunnellift i et helt nytt format! Vi har frem til i dag brukt sakselifter, men denne liften er gjerne mer allsidig og fleksibel, spesielt i forhold til tunellbruk, sier Stian Overå fra Voss liftutleige.
Videre sier han at han er spent på hvordan liften mottas i markedet, og at de selv er svært positive.
Preben Thorsen, selger i Gantic AS, mener denne liften kan bli en såkalt «Game changer» i tunnelbransjen.
– Nå kan en se på muligheten til å bytte ut lastebil som er utstyrt med personkurv og tilhengermontert kabeltrommel, til en komplett enhet, liften har i tillegg tilhengerfeste til å dra med seg enda en trommel!
Det at liften også kan leveres med Bi-Fuel er en fordel, da kan en utføre arbeid helt uten bruk av dieselmotor takket være batteridrift.
– Det har vært svært nyttig å være med på lanseringen av Gantic Tunnellift. Jeg har fått mye nyttig informasjon om det norske tunnel markedet, i tillegg til mange gode tilbakemeldinger fra kunder, brukere og mekanikere, sier Evaristo Bayona Gómez fra Mecaplus.
Videre sier han at dette er informasjon han vil ha stor glede av i videreutviklingen av de neste tunnelliftene i produksjonen.
– Generelt vil vi si oss meget fornøyd med lanseringen, stor interesse og høy Wow faktor sier Erlend Oen Hatten som er daglig leder i Gantic AS.