Arbeidene før nyttår måtte utsettes på grunn av de ugunstige værforholdene.
Slitasje fører til glatt veibane
Det har siden midten av oktober vært skiltet for glatt veibane for den midlertidige bruen på grunn av slitasje på plateelementene som fører til dårlig friksjon og glatt veibane:
Slik blir trafikkavviklingen
Arbeidene er planlagt å pågå i uke 4 og 5 med manuell dirigering og ledebil mandag til torsdag mellom klokken 09:00 og 17:00 og fredag mellom klokken 09:00 og 13:00. Da iverksettes også at den varslede fartsnedsettelsen til 50 km/t over bruen mens arbeidene pågår og frem til dekkeelementene er skiftet ut.
Nordgående kjørefelt vil bli prioritert først, da friksjonen er dårligst i dette feltet.
Statens vegvesen ber om at skilting, dirigering og ledebil blir fulgt og respektert. Sikkerheten til trafikantene og de som arbeider på bruen er det aller viktigste.
Om bruen
Interimsbrua åpnet mars i 2022, og var den gangen den lengste midlertidige bruen som hadde blitt bygd i Norge. Bruen har et totalt spenn på 140 meter, hvorav 99 meter fritt spenn.
Bruen som er av typen Mabey Delta, hvor elementene ble bygd i England, er dimensjonert for 10 tonns akseltrykk og totalvekt på 60 tonn. Når den nye E6-traseen er ferdigstilt vil den midlertidige brua bli demontert og inngå som en av Statens vegvesens beredskapsbruer.