Det elektriske anlegget på Hålogalandsbrua på E6 inngår i den nye kontrakten. Naturen sørger for nordlyset. Foto: Tomas Rolland/Statens vegvesen
Publisert: 18.03.2025 

De skal drifte elektro på riksveiene i Hålogaland

Statens vegvesen har inngått kontrakt med SET Elektro AS om å drifte elektroinstallasjoner på riksveiene i Lofoten, Vesterålen, Ofoten og Sør-Troms.

De neste fem årene skal SET Elektro drifte og vedlikeholde veilys, signalanlegg, værstasjoner og andre elektriske anlegg på riksveiene, på oppdrag fra Statens vegvesen. Kontraktssummen er på  207 590 680 kroner

I tillegg til de 3550 veilysene langs E10, E6, riksvei 85 og riksvei 83, er det stadig flere elektriske anlegg på og langs veiene.

Mer teknologi langs veiene

– Veinettet vårt har blitt mer teknologisk med ulike sensorer, værstasjoner og kameraer. Disse gir Statens vegvesen og trafikantene nyttig sanntidsinformasjon. God drift og vedlikehold er like viktig her som på selve veien, sier byggeleder Stein-Roar Sørensen i Statens vegvesen.

Han peker på at de elektriske anleggene også har avgjørende betydning for sikkerheten. Et eksempel er at Vegtrafikksentralen får øyeblikkelig varsel når det skjer hendelser i en tunnel.

Sikker og grønn drift

Byggelederen ser frem til å samarbeide med SET Elektro.

– SET Elektro må være forberedt på å tenke utenfor boksen, og være løsningsorientert i møte med mange utfordrende oppgaver. Det kommer stadig ny teknologi som skal sikre og hjelpe trafikantene. Et eksempel er at det nå er installert et lidar skannersystem på E10 på Bjørnfjell, som gir tidlig varsel hvis kjøretøy stanser på fjellovergangen, sier Stein-Roar Sørensen.

Statens vegvesen krever at vegdriften skal være mest mulig klima- og miljøvennlig. Det er blant annet krav i kontrakten om at 90 prosent av all kjøring med lette kjøretøy skal skje utslippsfritt.

Dette er kontrakten

Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsansvar på de elektriske anleggene på riks- og europaveier, inkludert gang- og sykkelveier. De aktuelle kommunene er: Moskenes, Flakstad, Vestvågøy, Vågan, Hadsel, Lødingen, Harstad, Kvæfjord, Tjeldsund, Narvik, Evenes, Gratangen og Lavangen.

Kontrakten dekker 660 kilometer vei og følgende elektriske anlegg:

  • 3550 lyspunkter utenfor tunnel.
  • 35 tunneler med elektriske anlegg.
  • 18 bruer med elektrisk anlegg.
  • 15 trafikksignalanlegg.
  • 15 værstasjoner
  • 48 tellepunkter
  • 12 fartsmålere

Det var fire elektrobedrifter som viste interesse for kontrakten. Ett av tilbudene ble avvist.

Elektrokontrakten gjelder fra 1. september 2025 og fem år fremover, med mulighet for ytterligere tre år.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur