Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 har oversendt forslag til reguleringsplan til Kommunal – og moderniseringsdepartementet (KMD). Planen viser i detalj forslag til trasé for ny E16 og Ringeriksbanen.
Vi har levert et godt og gjennomarbeidet forslag til reguleringsplan. Dette er en viktig milepæl, og nå ser vi fram til departementets behandling og vurdering av planen, sier prosjektdirektør Morten Klokkersveen.
Sparer reisetid
Fellesprosjektet omfatter 40 km med dobbeltsporet jernbane mellom Sandvika og Hønefoss (Ringeriksbanen), samt 15 km med ny E16 fra Høgkastet ved Sundvollen til Hønefoss.
Ringeriksbanen vil gi en reisetid fra Sandvika til Hønefoss på 20 minutter, med stopp på Sundvollen. Det er 50 minutter raskere enn i dag. Det knytter Ringeriksregionen sterkt sammen med bo- og arbeidsmarkedet rundt Oslo.
Byggingen av ny E16 mellom Sandvika og Hønefoss vil gi økt vegkapasitet og løse dagens køproblemer. Firefelts motorveg med atskilt midtdeler gjør veien mye tryggere. Vegen vil også være mindre utsatt for stenging, fordi man ved planlagt vedlikehold og uønskede hendelser har større fleksibilitet. På strekningen fra Sundvollen til Hønefoss blir reisetiden halvert.
God måloppnåelse
Ringeriksbanen er en del av InterCity-satsingen hvor samfunnsmålet er et miljøvennlig transportsystem av høy kvalitet som knytter sammen bo- og arbeidsområder i Osloregionen. Fellesprosjektet har god oppnåelse av de mål som er satt for InterCity-prosjektet. En dobbeltsporet jernbane fra Sandvika til Hønefoss gjør at togene kan gå mye oftere enn i dag. Når banen står ferdig er planen å kjøre InterCity-tog mellom Oslo og Hønefoss hver halvtime og mellom Bergen og Oslo hver annen time.
Ringeriksbanen vil redusere reisetiden mellom Oslo og Bergen med én time. Det har vært et viktig mål. Medregnet en planlagt innkorting på Vestlandet på strekningen Arna-Stanghelle, blir total reisetid bare fem timer og tjue minutter.