Pengene kommer gjennom tilskuddsordningen for klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet i fem byområder som ikke er omfattet av byvekstavtalene.
Følger opp satsingen på byer og byområder
– I Arbeiderparti-regjeringens politiske prioriteringer er vi tydelig på at vi vil gjøre en ekstra innsats i byene. Vi fortsetter blant annet den sterke satsingen i 14 byområder gjennom byvekstavtalene og andre ordninger for å gjøre reisehverdagen enklere i og rundt byene. Midlene til Bodø er en del av dette, sier samferdselsminister Nygård.
Midlene vil gå til investeringer i gang- og sykkelveier og bedre tilrettelegging for kollektivtransport, som skal være en drahjelp for å nå nullvekstmålet om at all vekst i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange.
Blant prosjektene som er aktuelle for midler i Bodø er sykkelvei med fortau mellom Thallekrysset og Snippen, gang- og sykkelvei i Prinsens gate, sykkelvei i Kirkeveien, samt flere busslommer og busstopp.
Mer om ordningen
I Nasjonal transportplan 2025–2036 viderefører regjeringen tilskuddsordningen for klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet i fem byområder som ikke er omfattet av byvekstavtalene: Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen (Tønsberg, Sandefjord og Larvik).
I år er det første gang byområdene kan søke om fireårige avtaler om tilskudd, som gir mer langsiktighet og forutsigbarhet for byene.
Det er Statens vegvesen som forvalter ordningen og som har mottatt og vurdert søknadene fra Bodø, Ålesund og Haugesund, som er de aktuelle byene for tilskudd fra 2025.