Jevnlig fornyelse og vedlikehold av jernbanen sikrer at passasjerer og gods kommer trygt frem til riktig tid. En del arbeid kan gjøres mellom passerende tog, mens andre oppgaver krever lengre økter uten trafikk.
– Vi har forståelse for at kundene våre synes det er upraktisk å ikke kunne ta toget. På Jærbanen har vi lagt arbeidet til ferien for å skjerme hverdagen til dem som tar toget til jobb og skole. Samtidig legger vi til rette for at godstrafikken kan gå som normalt om natten. På fire ettermiddager får vi gjort unna mye arbeid som gjør det tryggere og mer komfortabelt å reise med toget, sier banesjef Tallak Langmyr.
Alternativ transport
Jærbanen blir stengt for trafikk mellom Egersund og Nærbø i 5,5 timer daglig fra mandag 24. til og med torsdag 27. februar. Det siste toget som går før arbeidsperioden, har ankomst klokka 12.06 til Egersund. Strekningen åpner igjen 17.20. Go-Aheads tog på Sørlandsbanen (Sørtoget) blir også berørt, og det vil bli alternativ transport for alle passasjerer.
– Dette arbeidet er helt nødvendig for at infrastrukturen skal fungere optimalt, slik at togene kommer og går når de skal, og pendlere og andre kommer frem til rett tid, sier salgs- og markedsansvarlig Dag Brekkan i Go-Ahead.
Bussene fra Egersund vil kjøre før vanlig avgangstid slik at toget kan gå i rute fra Nærbø. Bussene fra Nærbø vil korrespondere med ankommet tog. Reisende kan finne detaljer om sin reise på Go-Aheads nettside. Spørsmål kan rettes til kundesenteret på tlf. 61 25 80 00 eller e-post [email protected].
Arbeidsplan
Bane NOR har planlagt arbeidet for å utnytte tiden maksimalt og vil ha rundt 40 fagfolk i sving innenfor både spor, signal og elektrofag. På arbeidsplanen står blant annet:
- Reparasjon av skinner
- Skifte av komponenter i sporet
- Rensking av grøfter og stikkrenner for å sikre mot flom
- Skogrydding langs banen
- Utskifting av masse under sporet
- Rutinekontroller av spor, signalanlegg og strømforsyning
Banesjefen opplyser at det vil bli noen stengninger på Jærbanen også i tiden fremover. På deler av strekningen blir det arbeidsperioder i uke 25 og 33, og i høstferien (uke 41).
– Vi er veldig glade for at stadig flere velger å ta toget. På Jærbanen er kapasiteten nå fullt utnyttet. Samtidig har vi et etterslep på vedlikeholdet i tillegg til stor slitasje på banen, så dette arbeidet er helt nødvendig. Vi forsøker å holde antall stengninger på et minimum, sier han.
Selv om den vanlige togtrafikken er innstilt, kan det komme arbeidstog på sporet når som helst. Bane NOR minner om at det er livsfarlig og forbudt å krysse jernbanen utenom planoverganger.