Ytterligere 25 Flirt-tog bestilles
(Foto: Commons Wikimedia)

Ytterligere 25 Flirt-tog bestilles

Regjeringen gir i revidert nasjonalbudsjett klarsignal til at det kan bestilles ytterligere 25 togsett av typene 74 og 75, det vil si togtypen FLIRT fra sveitsiske Stadler Rail AG. Det betyr at i Norge vil få til sammen 150 togsett av denne typen.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

De nye togene bestilles både for å erstatte eldre og utdaterte tog og for å ta unna den stadig økende trafikken.

– Passasjertallene viser at stadig flere reiser med tog, sier samferdselsminister Ketil Solvik -Olsen i en pressemelding. Regjeringen legger derfor til rette for at Norske tog AS kan kjøpe inn ytterligere 25 nye Flirt-tog i tillegg til de 125 som allerede er levert eller i bestilling. De nye togene skal erstatte gamle intercitytog som går i rushtidsavganger på Østfoldbanen, samt utdaterte dieseltog på «Trønderbanen», Meråkerbanen og Rørosbanen. To allerede bestilte togsett skal leveres som bimodale tog, det vil si at de kan kjøre både på diesel og strøm. De første bimodale togene skal innfases fra april 2021.

Bedre nett om bord

I tillegg til fullmakten for å bestille 25 nye tog, er det også besluttet at alle de leverte Flirt-togene også skal oppgraderes med tråløst internett, mobilrepeatere og bedre passasjerinformasjonssystem. Med dette økes fullmaktsrammen som Norske tog AS kan bestille nye tog for fra 1,2 milliarder til 3,54 milliarder i 2018. 

  Illustrasjon: Jernbanedirektoratet
 

ANLEGGSARBEID/17. august 2018

Unik erfaringsdeling for bedre sikkerhet i anleggsbransjen

Sjefen i Nye Veier har samlet toppdirektørene fra Veidekke og BetonmastHæhre til felles sikkerhetsbefaring og erfaringsdeling på utbyggingen av E6 Kolomoen – Moelv. Et uvanlig, men nyttig, tiltak for å bedre sikkerhet i anleggsbransjen. Les hele saken

GODSTRANSPORT/17. august 2018

Vellykket debatt på Fullriggeren Sørlandet

På Arendalsuka 2018 inviterte Norconsult til debatt for å sikre bedre styring av godsflyt mellom sjø og jernbane. Fullriggeren Sørlandet ble fylt til randen med over 80 deltagere, deriblant politikere, havnesjefer, beslutningstagere og andre havneinteresserte debattanter og gjester. Les hele saken

INTERCITY/17. august 2018

InterCity gjennom Hamar: Bruløsning tatt ut av det vestre traséalternativet

- Alternativet med bru over Hamarbukta vil gi svært store ulemper i Hamar by. Vi anser det derfor ikke som realistisk å bygge Dovrebanen med en slik løsning. Da er det heller ingen grunn til å bruke tid og penger på å planlegge denne løsningen videre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen