Vokser og satser på el-prosjektering

Vokser og satser på el-prosjektering

Rejlers knoppskyter på Sørlandet og starter ny avdeling innen el-prosjektering for byggebransjen.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Vi tror timingen er riktig for å bygge opp en avdeling for prosjektering av elektrotekniske anlegg i næringsbygg og store leilighetsbygg. Det skjer mye på Sørlandet for tiden, sier Karsten Valand, prosjektingeniør i Rejlers.

[img id="1"]

– Kristiansand og Agder er en strategisk lokasjon for Rejlers. Vi har en lang historie og en sterk arv etter overtagelsen av Nettkonsult som senere ble fullført overtatt i 2014. Dette fagmiljøet har nå spredd seg videre ut i nye disipliner og nye geografiske deler av Norge sier Morten Thorkildsen, administrerende direktør i Rejlers Norge.

I Kristiansand skal det blant annet bygges en stor bussterminal. På Støleheia i Vennesla planlegges det et gigantisk datalagringssenter. Rejlers har levert alle elektro prosjekttjenester for Facebooks anlegg i Umeå i Sverige og har kompetanse på store og kompliserte bygg og anlegg.

Rejlers har i dag tilsvarende avdelinger i Oslo og på Hamar. Den nye avdelingen skal påta seg prosjekteringsoppdrag på komplette el-anlegg på Agder og i andre deler av landet der Rejlers ikke er representert. Det inkluderer elektrotekniske installasjoner, styringssystemer til lys, varme, ventilasjon og backup-funksjoner. Rejlers er nå på jakt etter prosjektingeniører som kan være med og bygge opp et slikt fagmiljø på Agder.

[factbox id="1"]

– Målet vårt er å være på plass alle steder hvor det settes opp byggekraner. Vi har bred kompetanse på dette feltet og kan påta oss store oppdrag. Om nødvendig kan vi trekke veksler på Rejlers etablerte prosjekteringsmiljø på Østlandet og i Sverige, sier Valand.

Kapasitetsmangel

Selv om Rejlers har flere konkurrenter som leverer elektrotekniske rådgivningstjenester til byggebransjen, har selskapet tro på at de skal lykkes med sin nysatsing. Kjell Myrann, divisjonssjef i Rejlers Elkraft Sør på Agder, sier det har skjedd en nedbygging av dette fagmiljøet på Sørlandet de siste årene. I dag er det mangel på ingeniører med el-teknisk kompetanse.

– Stadig flere utbyggere får problemer med å få prosjektert elektrotekniske anlegg til byggene sine. Vi tror denne utviklingen vil forsterke seg etter hvert som det skal realiseres store utbyggingsprosjekter innen vei og samferdsel i regionen. Det vil oppta mye kapasitet hos de rådgivende ingeniørfirmaene, sier Myrann.

[img id="2"]

Rejlers leter i første rekke etter ingeniører med montørsertifikat og erfaring med prosjektering av el-anlegg for bygg. Myrann og Valand har ambisjoner om å bygge opp et solid miljø med fem-seks ingeniører på Agder.

Utfordringer

Rejlers er allerede i gang med å bygge opp et nettverk blant utbyggere og entreprenører i regionen. De tror at Rejlers-konsernets sterke faglige miljø innenfor rådgivningstjenester vil være en styrke i konkurransen om de store oppdragene.

– Det blir stadig mer utfordrende å designe arkitekturen på elektrotekniske anlegg til byggebransjen. Byggene blir mer og mer digitalisert og knyttet opp til internett. Belysning med trådløs styring, intelligente brytere, fjernstyring av varme og installasjon og overvåkningssystemer har kommet for fullt og bidratt til at anleggene blir stadig mer komplekse. Det gjør vår jobb viktigere og mer interessant, sier Valand.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen