Fra utnevnelsen ved Politiecnico di Milano. Arianna Minoretti utnevnes som "årets forsker".
Fra utnevnelsen ved Politiecnico di Milano. Arianna Minoretti utnevnes som "årets forsker". (Bilde: Statens vegvesen)

Viser hvor viktig det er å vise fram arbeidet vårt!

Politiecnico di Milano tildeler hvert år ut to priser til tidligere studenter som har oppnådd fremragende forskningsresultater. Prisen for «scientific excellence» innenfor ingeniørfag gikk i år til Arianna Minoretti, som jobber i bruseksjonen i Statens vegvesen.

  • veg
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Utnevnelsen er en ære jeg deler med mine kolleger i Statens vegvesen, og med konsulenter som har bidratt, understreker Minoretti.

Andre vil lære av oss

– Jeg tror at vi vant prisen fordi vi har fått oppmerksomhet fra hele verden på grunn av den store produksjonen av vitenskapelige artikler de siste årene, spesielt om rørbru under vann, forklarer Minoretti. Hun kan forteller at hun har fått nærmere 100 mediehenvendelser, og at hun har blitt god på forskningsformidling.

Wired og Forbes har skrevet om oss, og det har hjulpet veldig på å spre informasjonen om prosjektet vårt, jeg har til og med blitt kontaktet av Discovery Channel Canada, det er kjempegøy!

Her kan du lese de to artiklene fra Wired og Forbes:

Yes, a "submerged floating bridge" is a reasonable way to cross a fjord

Could Norwegian Engineers Really Build A Floating Tunnel In A Fjord?

– Rørbruløsningen som var foreslått som et alternativ for kryssing av Bjørnafjorden kan være aktuelt for andre land, så selv om vi nå går for flytebru over Bjørnafjorden kan rørbru under vann fortsatt vurdes for både Digernessundet, Sulafjorden og Sognefjorden, forklarer hun.

– Jeg har blant annet blitt kontaktet av ingeniører som ser etter løsninger for fast forbindelse mellom Italia og Sicilia (Messinastredet), løsninger for Genèvesjøen, og krysninger i New Zealand. Kunnskapen vi har delt med verden kan bli brukt andre steder før vi rekker å bygge den selv, tilføyer hun.

Vi må fortsette å dele!

– Selv om det kan oppleves som skummelt å gi slipp på kontrollen er det kjempeviktig å dele kunnskapen vår, andre kan bruke hele eller deler av teknologien vår, sier Minoretti.

Hun forteller at hun flere ganger har blitt oppgitt over late journalister som har oppgitt feil fakta, og bidratt til å skape forvirring, men alt i alt mener hun at risikoen ved å dele er verdt det!

– Ved at vi gjør forskningen vår tilgjengelig øker sjansene for vi får videreutviklet teknologien, og det øker sjansene for realisering og ikke minst prisreduksjon, fastslår hun.

TUNNEL/23. januar 2019

Verdens lengste og dypeste tunnel

– Dette blir verdens lengste og dypeste tunnel, og det tar nok en tid før denne rekorden blir slått også. Foreløpig er den budsjettert til 16,8 milliarder kroner, og den vil redusere reisetiden mellom Bergen og Stavanger med hele 40 minutter. Det er et formidabelt prosjekt vi snakker om. Les hele saken

Til toppen