Fra utnevnelsen ved Politiecnico di Milano. Arianna Minoretti utnevnes som "årets forsker".
Fra utnevnelsen ved Politiecnico di Milano. Arianna Minoretti utnevnes som "årets forsker". (Bilde: Statens vegvesen)

Viser hvor viktig det er å vise fram arbeidet vårt!

Politiecnico di Milano tildeler hvert år ut to priser til tidligere studenter som har oppnådd fremragende forskningsresultater. Prisen for «scientific excellence» innenfor ingeniørfag gikk i år til Arianna Minoretti, som jobber i bruseksjonen i Statens vegvesen.

  • veg
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Utnevnelsen er en ære jeg deler med mine kolleger i Statens vegvesen, og med konsulenter som har bidratt, understreker Minoretti.

Andre vil lære av oss

– Jeg tror at vi vant prisen fordi vi har fått oppmerksomhet fra hele verden på grunn av den store produksjonen av vitenskapelige artikler de siste årene, spesielt om rørbru under vann, forklarer Minoretti. Hun kan forteller at hun har fått nærmere 100 mediehenvendelser, og at hun har blitt god på forskningsformidling.

Wired og Forbes har skrevet om oss, og det har hjulpet veldig på å spre informasjonen om prosjektet vårt, jeg har til og med blitt kontaktet av Discovery Channel Canada, det er kjempegøy!

Her kan du lese de to artiklene fra Wired og Forbes:

Yes, a "submerged floating bridge" is a reasonable way to cross a fjord

Could Norwegian Engineers Really Build A Floating Tunnel In A Fjord?

– Rørbruløsningen som var foreslått som et alternativ for kryssing av Bjørnafjorden kan være aktuelt for andre land, så selv om vi nå går for flytebru over Bjørnafjorden kan rørbru under vann fortsatt vurdes for både Digernessundet, Sulafjorden og Sognefjorden, forklarer hun.

– Jeg har blant annet blitt kontaktet av ingeniører som ser etter løsninger for fast forbindelse mellom Italia og Sicilia (Messinastredet), løsninger for Genèvesjøen, og krysninger i New Zealand. Kunnskapen vi har delt med verden kan bli brukt andre steder før vi rekker å bygge den selv, tilføyer hun.

Vi må fortsette å dele!

– Selv om det kan oppleves som skummelt å gi slipp på kontrollen er det kjempeviktig å dele kunnskapen vår, andre kan bruke hele eller deler av teknologien vår, sier Minoretti.

Hun forteller at hun flere ganger har blitt oppgitt over late journalister som har oppgitt feil fakta, og bidratt til å skape forvirring, men alt i alt mener hun at risikoen ved å dele er verdt det!

– Ved at vi gjør forskningen vår tilgjengelig øker sjansene for vi får videreutviklet teknologien, og det øker sjansene for realisering og ikke minst prisreduksjon, fastslår hun.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen