For vei- og transportsektoren kan det gi nye muligheter for å kombinere data inn i en tenkt virkelighet.
For vei- og transportsektoren kan det gi nye muligheter for å kombinere data inn i en tenkt virkelighet. (Illustrasjon: Colourbox)

Virtuell virkelighet – en ny måte å fortelle historien på

I framtidas folkemøter byttes plansjene ut med VR-briller og naboene gis en virtuell omvisning i det nye veiprosjektet.

  • VR
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Vi snakker om virtual reality (VR). Norges Miljø- og Biovitenskapelige Universitet (NMBU) på Ås har utviklet et laboratorium der de utreder og videreutvikler VR-teknologi. Teknologien har eksistert siden 60-tallet, men var lenge utilgjengelig og rådyr. Nå er den allemannseie.

For vei- og transportsektoren kan det gi nye muligheter for å kombinere data inn i en tenkt virkelighet.

Kan bli en realitet på folkemøter

– Jeg ser ikke bort fra at kombinasjonen av BIM-modellering (Bygningsinformasjonsmodellering) og VR-teknologi kan bli en realitet på folkemøtene, sier Gina Ytteborg i Vegdirektoratet.

Gina Ytterborg i Statens vegvesen ser inn i en virtuell virkelighet på laboratoriet på NMBU. Foto: Statens vegvesen

Hun ser flere potensielle bruksområder for teknologien, som innføring av nye trafikksikkerhetstiltak, vedlikehold, trafikkstyring og kobling mot kunstig intelligens.

– Jeg tror teknologien gjør det enklere å kommunisere mer presist, ikke minst som problemløsning- og beslutningsstøtte.

Har det på skjermen

Kompleksiteten i VR øker når dataene, for eksempel fra en 3D-modell, er så presise at man kan legge et digitalt datalag over det reelle synsfeltet ditt. Dette kalles «Augmented reality» – utvidet virkelighet. Det har vært brukt i avanserte displayer, som i kampfly. I dag er teknologien så vanlig at du finner den i IKEAs app for møbleringsplanlegging.

Teknologien gjør det enklere å kommunisere mer presist, ikke minst som problemløsning- og beslutningsstøtte.

- Gina Ytteborg

Og i vårt tilfelle? Det går et skred. Veien er skjult av metervis med masser. Men med AR-teknologi kan vi se en fullstendig 3D-modell av veien under raset, med ledninger, rør og annen infrastruktur som ikke bør skades når opprydningsarbeidet starter. Gravemaskinføreren har informasjonen på en skjerm i styrhuset og kan rydde vekk massene uten å kutte strømforsyningen til bygda.

Kombinerer ulik teknologi

Ifølge professor Ramzi Hassan på VR-laboratoriet ved NMBU gir VR muligheten til å kombinere ulik teknologi. Det er blant annet brukt for å finne ut hvordan folk reagerer på planlagte endringer av kjøremønstre før arbeidet starter opp. Ved å manipulere tenkte trafikksituasjoner i VR kan man få frem reaksjoner og gjøre nødvendige tiltak på forhånd.

For anleggsvirksomhet mener han BIM-modellering er viktig, men at den alene ikke er nok til å skape et realistisk bilde av virkeligheten.

– VR og AR tilbyr en ny måte å bruke BIM på med interaksjon mellom ulike data. Du kan ta teknologien med deg ut på stedet, eller bruke teknologien til å ta stedet med deg hjem, sier han.

Regjeringens digitaliseringsløft

Premisset for digitalisering av offentlig sektor er at innbyggerne forventer gode digitale tjenester. Spørsmålet er ikke om forvaltningen skal digitaliseres, men hvor fort vi skal digitalisere og hvavi skal digitalisere når.

Digitalisering handler om å bruke teknologi til å fornye, forenkle og forbedre, gi tjenester som er enkle, effektive og pålitelige. Digitalisering skal legge til rette for økt verdiskaping og innovasjon, og bidra til å øke produktiviteten i privat og offentlig sektor.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen