Vinner nok en stor kontrakt i Trikkeprogrammet
(Foto: NRC Group)

Vinner nok en stor kontrakt i Trikkeprogrammet

Oslo Kommune Bymiljøetaten har innstilt NRC Groups datterselskap NRC Norge AS som vinner av en hovedentreprisekontrakt på ca. 360 millioner kroner for oppgradering og opprusting av Storgata. Prosjektet er en del av Oslo kommunes Trikkeprogram som handler om neste generasjons miljøvennlige kollektivtilbud i hovedstaden.

  • Trikk
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Vi er stolte over å ha blitt innstilt som vinner av enda en kontrakt i Trikkeprogrammet, og takker for tilliten fra Oslo kommune som er byggherre for begge prosjektene. Det er flott å få være med å gjøre Oslo til en enda bedre by, sier Øivind Horpestad, konsernsjef i NRC Group.

Prosjektet i Storgata kommer i tillegg til totalentreprisekontrakten for modernisering og utbygging av trikkebasen på Holtet som ble tildelt i februar i år.

– Også i Storgata-prosjektet vil vi benytte hele bredden av vår kompetanse. Gaten skal oppgraderes og opprustes fra fasade til fasade. Vi skal fornye trikkespor med tilhørende systemer, etablere to nye holdeplasser, fjerne to gamle, og vi skal fornye fortau, gate og deler av vann- og avløpsnettet. Arbeidet skal være ferdig i 2021, sier Horpestad.

Byggherren har store planer. Storgata skal gjøres til en gate der kollektivtrafikk og fotgjengere blir prioritert. Trikketraseen skal oppgraderes og gata skal få en etterlengtet opprustning.

I perioden anleggsarbeidet pågår, vil det ikke gå trikk eller buss på gamle spor. Det skal derfor bygges et midlertidig trikkespor som går fra Nygata ved Oslo City, gjennom Stenersgata, Christian Kroghs gate og Hausmanns gate til Hausmanns gate holdeplass i Storgata.

– Så omfattende anleggsarbeider midt i en by kan være krevende både for publikum og for oss som skal gjøre jobben. Vi er ekstremt opptatte av sikkerhet, og vil gjøre alt vi kan for å ivareta folks sikkerhet, naboforhold og miljøet i byen mens vi arbeider, sier Horpestad.

Gode vei- og baneforbindelser er avgjørende for at samfunn skal fortsette å blomstre. Oslo kommune har omfattende planer for utbygging av kollektivtransport og flere store sporveisprosjekter underveis. Oppgraderingen av gater og skinnegang i Trikkeprogrammet er alene estimert til 3,2 milliarder kroner.

– Dette er en type oppdrag som vi gjennom en årrekke har utviklet oss for å kunne ta ansvaret for. Vi er totalleverandør av alle typer tjenester knyttet til banerelatert infrastruktur, herunder grunnarbeid, sporarbeider, sikkerhet, elektro, tele og signal, og vi jobber med jernbane, t-bane, trikkeanlegg og annen nærliggende infrastruktur, sier Horpestad.

SELVKJØRENDE/21. mai 2019

Nå er Ruters første selvkjørende busser i drift

Ved 14-tiden i går rullet Ruters selvkjørende busser "Mads" og "Oda" avgårde på sin første ordinære kjøretur mellom Kontraskjæret og Vippetangen i Oslo. Fra og med i dag kan alle med gyldig Ruter-billett benytte seg av det nye reisetilbudet. Kjøretøyene har 11 sitteplasser for passasjerer og vil kjøre i opptil 18 km/t. Les hele saken

BOMPENGER/21. mai 2019

Innstramming på bruk av bompenger

Samferdselsminister Jon Georg Dale har nå besluttet at i porteføljestyrte bompengepakker i byområder med byvekstavtaler skal kostnadsøkninger og inntektssvikt håndteres ved å nedskalere eller helt kutte enkelte tiltak i pakken slik at ikke bilistene får økte bompenger. Les hele saken

INTERCITY/20. mai 2019

InterCity-utbygginga på Vestfoldbanen i rute

Regjeringa legg no fram forslag for Stortinget om kostnadsrammer for InterCity-prosjekta Drammen–Kobbervikdalen og Nykirke–Barkåker på Vestfoldbanen. Når Stortinget har fastsett kostnadsrammene, kan dei store byggjearbeida starte opp. Dei to InterCity-prosjekta skal etter planen stå ferdige på midten av 2020-talet. Les hele saken

Til toppen