Vil starte arbeidet med å planlegge ny storhavn i Kirkenes

Vil starte arbeidet med å planlegge ny storhavn i Kirkenes

Statens vegvesen og Kystverket er klare til å starte arbeidet med å planlegge ny storhavn i Høybukta vest, i samarbeid med Sør-Varanger kommune.

  • havn
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Arbeidet er en oppfølging av regjeringens beslutning fra desember om å anbefale at en eventuell ny havn i Kirkenes lokaliseres til Høybukta vest.

- Dette er et prosjekt som har nasjonal og internasjonal betydning. Derfor er det naturlig at staten bidrar med tilrettelegging, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak og regiondirektør Jan Morten Hansen i Kystverket.

Omfattende planarbeid

De to statlige etatene tilbyr derfor å ta ansvaret for reguleringsplanarbeidet, og vil også dekke kostnader etter nærmere avtale. Planarbeidet inkluderer blant annet omfattende grunnundersøkelser, samt konsekvensutredning med kartlegging av landskap og naturmiljø.

Ved å utarbeide en detaljert plan, har man også et konkret grunnlag for å kartlegge interesser og konflikter, for eksempel i forhold til reindrifta og Forsvaret. Dette gir også grunnlag for nærmere dialog med interessenter og planlegging av avbøtende tiltak.

Godt grunnlag

- Vi er klar over at det fortsatt er ulike interesser og meninger om lokalisering av havn. Men når regjeringen har anbefalt lokalisering, mener jeg vi har et godt grunnlag for å gå videre med planleggingsarbeidet, og også prøve å samle aktørene, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Statens vegvesen og Kystverket vil be Sør-Varanger kommune avklare om de ønsker at det skal gjennomføres reguleringsplanarbeid for Høybukta vest. Totalt er arbeidet med reguleringsplan beregnet å ta 18 måneder. Mange av undersøkelser som inngår, må gjøres i sommerhalvåret, og etatene er derfor opptatt av å komme i gang så raskt som mulig.

Statens vegvesen og Kystverket legger opp til at Sør-Varanger kommune er reguleringsmyndighet, på vanlig måte.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen