Vil håndtere større flymaskiner på Bodø lufthavn

Vil håndtere større flymaskiner på Bodø lufthavn

Avinor anser Bodø lufthavn som er viktig lufthavn i nord, og det er derfor viktig å øke kapasiteten og ivareta operasjoner mot båt og frakt.

  • flyplass
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Bodø kommune og næringslivet i regionen har overfor Avinor, Forsvaret og Regjeringen fremholdt at det er viktig for Bodø lufthavn å ha nødvendig godkjenning for å kunne ta ned større fly både i forhold til operasjoner mot båt (cruisetrafikk) og frakt.

-Det er stor forståelse i Avinor for at Bodø lufthavn må ha den nødvendige kapasitet for å betjene regionens behov, sier divisjonsdirektør i Avinor, Margrethe Snekkerbakken.

Sivil overtakelse i 2016 og ny sertifisering

Avinor har fått i oppdrag av Samferdselsdepartementet å overta Bodø lufthavn 1.8.2016. Som en del av forberedelsene skal det søkes om ny sertifisering. Avinor vil da måtte beslutte om det skal søkes om sertifisering som innebærer at større maskiner kan lande på Bodø lufthavn.

Rullebaneskuldrene har over en periode hatt en standard som gjør at banen ikke er egnet til flyvninger i kategori 4 E (jumbojet). Forsvarsbygg har de siste årene gjennomført en rekke tiltak som har bedret både sikkerhetsområder og friksjonen på rullebanen. Avinor har fått gjort en vurdering av hvilke tiltak som nå gjenstår for å håndtere fly i kategori 4E, samt et kostnadsoverslag for gjenstående arbeid.

- Vi har kommet frem til at det skal søkes om en sertifisering som gjør at Bodø lufthavn kan ta ned store fly, sier lufthavnsjef i Bodø Inger Hilde W. Tobiassen.

Utbedring til 25-30 millioner kroner

Det som gjenstår i dette arbeidet er å asfaltere skuldre på hver side ut til 7,5 meter i hele rullebanens lengde og sikre at disse får tilstrekkelig bæreevne, samt utbedre en av påkjøringene. Den antatte kostnaden er 25-30 millioner.

Hvis kategori E-sertifisering oppnås, vil Bodø lufthavn allerede fra høsten 2016 kunne ta imot store fly, dog må det trolig gjøres vurdering fra gang til gang frem til alle tiltakene er gjennomført.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen