Vil ha elbilene ut av kollektivfeltet

Vil ha elbilene ut av kollektivfeltet

Elbiler i kollektivfeltet fører til forsinkelser for passasjer og frustrerte bussjåfører, skriver Dagsavisen mandag.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– På det verste fikk vi hverken matpauser eller tid til å gå på do, sier tillitsvalgt i Yrkestrafikkforbundet (YTF), Egil Paulsen. Han er ansatt i Unibuss og kjører på Mosseveien.

– Vi mener at bussen med opptil 50 passasjerer må ha fortrinnsrett på veien, og at det blir en stor utfordring når en bil med to passasjerer får skape forsinkelser for mange andre, sier Paulsen. I tillegg blir sjåførene utslitt av å ikke få strekke på beina, spise mat eller gå på do.

Miljøvennlig?

Et argument for at elbilene skal få kjøre i kollektivfeltet er at elbiler er mer miljøvennlig.

[img id="1"]

– Hvis bussen blir forsinket forringes konkurransekraften til bussen sammenliknet med privatbil. I tillegg får vi stadig flere hydrogenbusser. Vi er bekymret for at stadige forsinkelser vil føre til at flere går over til privatbilisme igjen, sier forbundsleder i YTF, Jim Klungnes.

Klungens mener derfor retten til å kjøre i kollektivfeltet for elbiler bør fjernes.

– Vi mener vinningen går opp i spinningen om færre tar buss i fremtiden, sier Klungnes.

Stadige forsinkelser

Ruter oppgav før sommeren at bussene kom 25 % raskere frem uten elbiler i kollektivfeltet på Mosseveien.

I tillegg sliter det på sjåførene når det er stadige forsinkelser.

– Rutene er stort sett ikke satt opp med reguleringstid som ivaretar så store forsinkelser elbilene fører til, som tilsier at sjåførene ikke får de pausene de skal ha. Dette kan i ytterste konsekvens ut over helsen til bussjåførene, avslutter Klungnes.

SMART CITY/12. juli 2018

Skal bidra til å gjøre byer energismarte

Den 6. juli annonserte EU at prosjektet +CityxChange er godkjent som “Smart City” fyrtårnsprosjekt. Powel er partner i prosjektet og skal bidra til at Trondheim som fyrtårnsby blir en energismart by. Prosjektet har en ramme på 20 millioner euro og teknologien skal demonstreres i inntil fem europeiske byer. Prosjektet ledes av NTNU. Les hele saken

VEG/11. juli 2018

Entreprenører skal bruke mindre salt på veiene vinterstid

– Gode kjøreforhold med mindre salt på veiene – det er vårt mål. Nå endres betalingsmodellen til entreprenørene slik at de får insentiv til å endre strategien rundt bruk av salt på norske veier. Det kommer både bilene, miljøet og entreprenørene til gode, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen