Vil ha elbilene ut av kollektivfeltet

Vil ha elbilene ut av kollektivfeltet

Elbiler i kollektivfeltet fører til forsinkelser for passasjer og frustrerte bussjåfører, skriver Dagsavisen mandag.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– På det verste fikk vi hverken matpauser eller tid til å gå på do, sier tillitsvalgt i Yrkestrafikkforbundet (YTF), Egil Paulsen. Han er ansatt i Unibuss og kjører på Mosseveien.

– Vi mener at bussen med opptil 50 passasjerer må ha fortrinnsrett på veien, og at det blir en stor utfordring når en bil med to passasjerer får skape forsinkelser for mange andre, sier Paulsen. I tillegg blir sjåførene utslitt av å ikke få strekke på beina, spise mat eller gå på do.

Miljøvennlig?

Et argument for at elbilene skal få kjøre i kollektivfeltet er at elbiler er mer miljøvennlig.

[img id="1"]

– Hvis bussen blir forsinket forringes konkurransekraften til bussen sammenliknet med privatbil. I tillegg får vi stadig flere hydrogenbusser. Vi er bekymret for at stadige forsinkelser vil føre til at flere går over til privatbilisme igjen, sier forbundsleder i YTF, Jim Klungnes.

Klungens mener derfor retten til å kjøre i kollektivfeltet for elbiler bør fjernes.

– Vi mener vinningen går opp i spinningen om færre tar buss i fremtiden, sier Klungnes.

Stadige forsinkelser

Ruter oppgav før sommeren at bussene kom 25 % raskere frem uten elbiler i kollektivfeltet på Mosseveien.

I tillegg sliter det på sjåførene når det er stadige forsinkelser.

– Rutene er stort sett ikke satt opp med reguleringstid som ivaretar så store forsinkelser elbilene fører til, som tilsier at sjåførene ikke får de pausene de skal ha. Dette kan i ytterste konsekvens ut over helsen til bussjåførene, avslutter Klungnes.

JERNBANE/ 9. november 2018

Tallet på togreiser fortsetter å øke

NSB melder at veksten i persontrafikken fortsetter. Etter årets første åtte måneder hadde NSB 8,1 prosent flere passasjerer enn i samme periode i fjor. -At veksten fortsetter år etter år er svært gledelig, sier konserndirektør i NSB persontog, Arne Fosen. Les hele saken

LUFTHAVN/ 8. november 2018

Kontrakten for Tromsø lufthavns nye terminalprosjekt er signert

– Nå er det offisielt, nå begynner arbeidet med å skape en ny arktisk hub som han bidra til økt vekst i hele regionen,» Sier Eskild Andersen. «Prosjektet har høy prioritet da trafikkveksten i nord forventes å fortsette, og vi gleder oss til å kunne få bedre kapasitet og fasiliteter i Tromsø. sier Thorgeir Landevaag, divisjonsdirektør i Avinor. Les hele saken

SKRED/ 8. november 2018

Skredsikringsprosjekt på E136 offisielt opna

– Det skal vere trygt å ferdast på norske vegar. Difor har denne regjeringa satsa mykje på skredsikring i djupe dalar og langs bratte fjell. E136 gjennom Romsdalen er ei særs viktig transportåre med mykje tungtransport. Med skredsikringa ved Horgheim, sørger vi no for betre framkome og trafikktryggleik for bilistane på denne strekninga, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen