Vil bedre bylufta i storbyene

Vil bedre bylufta i storbyene

Vegvesenet skal vurdert hvilke tiltak som mest effektiv kan bedre bylufta i storbyene. Innspill fra NILU og TØI er nå klare.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

På oppdrag fra Statens vegvesen har forskere ved TØI og NILU vurdert hvilke tiltak som kan iverksettes. Vegvesenet skal komme med sine anbefalinger til Samferdselsdepartementet i løpet av kort tid.

Kan få ned forurensning

Helsefarlige konsentrasjoner av nitrogendioksid oppstår under spesielle meteorologiske forhold. Utslipp fra vegtransport er den største bidragsyteren. I Oslo har det de siste 15 årene vært seks tilfeller med ekstreme overskridelser I Oslo med til sammen 18 dager med helsefarlig luft.

På slike dager kan grenseverdiene trolig overholdes hvis utslippene fra bilene reduseres med om lag en tredel.

Mulige tiltak

Av mange mulige tiltak peker de følgende seg ut som de mest kostnadseffektive:

  • Ti ganger betalingen av i bomringen for personbiler med dieselmotor på dager med helsefarlig luft. Dette vil bidra med 5-7 prosent reduksjon av nitrogendioksid.
  • Permanent lavutslippssone i Oslo der tunge kjøretøy i Euro-6 klassen betaler mindre i bomringen enn kjøretøy med eldre teknologi.

Virkningen av et forbud mot å kjøre med persondieselbil innenfor Ring 3 i Oslo ville gi en reduksjon på 12-15 prosent i utslippet av nitrogendioksid på dager med helsefarlig forurensning. Men et forbud vil være vanskelig å håndheve - og blir derfor ikke anbefalt av TØI.

Virkningene av gratis kollektivtransport har også vært vurdert. Transportøkonomisk institutt mener at det vil være kostbart og ha relativt liten effekt på utslippene på om lag to prosent.  Årsaken er at om lag fire av fem nye passasjerer ellers ville ha gått eller syklet. Bare en av seks som ville bruke gratis kollektivtransport er en person som har latt bilen stå.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen