Viktig skritt videre for E39 Rogfast

Viktig skritt videre for E39 Rogfast

- I dag tar vi et viktig skritt videre for å realisere ferjefri E39 over Boknafjorden. Nå fremskynder vi arbeidet med kvalitetssikring av prosjektet, slik at det raskere kan komme til stortingsbehandling. Infrastrukturvedlikehold og -bygging er viktig for å binde landet sammen og sikre sysselsetting.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Dette sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med at konsulentgrupperingen Atkins og Oslo Economics, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet, skal gjennomføre en ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektet E39 Rogfast i Rogaland.

[factbox id="1"]

Korter ned på planleggingstiden

Kvalitetssikringen er en del av grunnlaget for regjeringens arbeid med sikte på at forslag til utbyggings- og finansieringsplan for prosjektet kan legges fram for Stortinget i løpet av høsten 2016.

- Normalt skal man vente med KS2-arbeidet til siste reguleringsplan er på plass. Nå starter vi opp tidligere, og lar dermed flere prosesser skje parallelt. Det gjør det mulig å spare mange måneder i forhold til vanlige prosesser, sier samferdselsministeren.

Mer midler til vei og jernbane på Vestlandet

- Dette skjer samtidig som regjeringen har økt bevilgningene til jernbane- og veivedlikehold og igangsatt flere veiprosjekter på Vestlandet. Budsjettet til Statens vegvesen region vest har økt med 1 500 millioner kroner siste år. Jærbanen og Sørlandsbanen skal vedlikeholdes for 355 millioner kroner. Nå er det mange kontrakter på vei ut i markedet. Dette er en følge av at bevilgningene til vedlikehold for vei og jernbane nesten er doblet på to budsjetter, sier Solvik-Olsen.

Rogfast - verdens lengste og dypeste veitunnel

Prosjektet E39 Rogfast omfatter kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel. Tunnelen er planlagt fra Harestad i Randaberg kommune til Arsvågen i Bokn kommune, og vil bli om lag 27 kilometer lang. I tillegg skal det bygges en arm på om lag fire kilometer opp til Kvitsøy. E39 Rogfast vil bli verdens lengste undersjøiske veitunnel. Tunnelen, med laveste punkt på om lag 390 meter under havoverflaten, vil også bli den dypeste veitunnelen i verden.

JERNBANE/ 9. november 2018

Tallet på togreiser fortsetter å øke

NSB melder at veksten i persontrafikken fortsetter. Etter årets første åtte måneder hadde NSB 8,1 prosent flere passasjerer enn i samme periode i fjor. -At veksten fortsetter år etter år er svært gledelig, sier konserndirektør i NSB persontog, Arne Fosen. Les hele saken

LUFTHAVN/ 8. november 2018

Kontrakten for Tromsø lufthavns nye terminalprosjekt er signert

– Nå er det offisielt, nå begynner arbeidet med å skape en ny arktisk hub som han bidra til økt vekst i hele regionen,» Sier Eskild Andersen. «Prosjektet har høy prioritet da trafikkveksten i nord forventes å fortsette, og vi gleder oss til å kunne få bedre kapasitet og fasiliteter i Tromsø. sier Thorgeir Landevaag, divisjonsdirektør i Avinor. Les hele saken

SKRED/ 8. november 2018

Skredsikringsprosjekt på E136 offisielt opna

– Det skal vere trygt å ferdast på norske vegar. Difor har denne regjeringa satsa mykje på skredsikring i djupe dalar og langs bratte fjell. E136 gjennom Romsdalen er ei særs viktig transportåre med mykje tungtransport. Med skredsikringa ved Horgheim, sørger vi no for betre framkome og trafikktryggleik for bilistane på denne strekninga, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen