Viktig skritt videre for E39 Rogfast

Viktig skritt videre for E39 Rogfast

- I dag tar vi et viktig skritt videre for å realisere ferjefri E39 over Boknafjorden. Nå fremskynder vi arbeidet med kvalitetssikring av prosjektet, slik at det raskere kan komme til stortingsbehandling. Infrastrukturvedlikehold og -bygging er viktig for å binde landet sammen og sikre sysselsetting.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Dette sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med at konsulentgrupperingen Atkins og Oslo Economics, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet, skal gjennomføre en ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektet E39 Rogfast i Rogaland.

[factbox id="1"]

Korter ned på planleggingstiden

Kvalitetssikringen er en del av grunnlaget for regjeringens arbeid med sikte på at forslag til utbyggings- og finansieringsplan for prosjektet kan legges fram for Stortinget i løpet av høsten 2016.

- Normalt skal man vente med KS2-arbeidet til siste reguleringsplan er på plass. Nå starter vi opp tidligere, og lar dermed flere prosesser skje parallelt. Det gjør det mulig å spare mange måneder i forhold til vanlige prosesser, sier samferdselsministeren.

Mer midler til vei og jernbane på Vestlandet

- Dette skjer samtidig som regjeringen har økt bevilgningene til jernbane- og veivedlikehold og igangsatt flere veiprosjekter på Vestlandet. Budsjettet til Statens vegvesen region vest har økt med 1 500 millioner kroner siste år. Jærbanen og Sørlandsbanen skal vedlikeholdes for 355 millioner kroner. Nå er det mange kontrakter på vei ut i markedet. Dette er en følge av at bevilgningene til vedlikehold for vei og jernbane nesten er doblet på to budsjetter, sier Solvik-Olsen.

Rogfast - verdens lengste og dypeste veitunnel

Prosjektet E39 Rogfast omfatter kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel. Tunnelen er planlagt fra Harestad i Randaberg kommune til Arsvågen i Bokn kommune, og vil bli om lag 27 kilometer lang. I tillegg skal det bygges en arm på om lag fire kilometer opp til Kvitsøy. E39 Rogfast vil bli verdens lengste undersjøiske veitunnel. Tunnelen, med laveste punkt på om lag 390 meter under havoverflaten, vil også bli den dypeste veitunnelen i verden.

SMART CITY/12. juli 2018

Skal bidra til å gjøre byer energismarte

Den 6. juli annonserte EU at prosjektet +CityxChange er godkjent som “Smart City” fyrtårnsprosjekt. Powel er partner i prosjektet og skal bidra til at Trondheim som fyrtårnsby blir en energismart by. Prosjektet har en ramme på 20 millioner euro og teknologien skal demonstreres i inntil fem europeiske byer. Prosjektet ledes av NTNU. Les hele saken

VEG/11. juli 2018

Entreprenører skal bruke mindre salt på veiene vinterstid

– Gode kjøreforhold med mindre salt på veiene – det er vårt mål. Nå endres betalingsmodellen til entreprenørene slik at de får insentiv til å endre strategien rundt bruk av salt på norske veier. Det kommer både bilene, miljøet og entreprenørene til gode, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen