Via Nordica 2016 åpnet i går

Via Nordica 2016 åpnet i går

Hva funker i Trondheims gater og byrom? Og hva fungerer dårlig? Hundrevis av Via Nordica-deltagere blir sendt ut av kongressalene og ut på gaten for å finne svar.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Via Nordica 2016 blåste i gang i går, onsdag da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen offisielt åpnet den internordiske kongressen i Trondheim. Rundt 600 deltakere fra Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island i Færøyene møtet for å diskutere fremtidens transportutfordringer.

Kongressen varer til fredag. Hele programmet finner du på kongressens hjemmeside. Vegnett følger kongressen og her vil du finne artikler som dekker store deler av de faglige presentasjonene.

Trafikksikkerhet, universell utforming, byutvikling

Torsdag  blir rundt 300 av deltakerne «skremt» ut av mørke kongressaler og ut i de lyse Trondhjemske gater.

– Vi bruker rett og slett fagfolk med forskjellig faglig bakgrunn til å se på hva som fungerer, og hva fungerer mindre godt, forteller Mia Stampe Lagergaard, prosjektleder fra danske Vejdirektoratet.

Det er hun som har ansvaret for denne delen av Via Nordica 2016.

– Vi ønsker at deltakerne studerer de forskjellige punktene rundt om i byen. Deretter skal de komme med sine ærlige innspill, ideer og tanker knyttet til trafikksikkerhet, universell utforming, estetikk og design og byutvikling som sådan, forteller Lagergaard.

Klimagassutslipp

Som tema  har kongressen valgt «Vårt klima – ditt miljø».

– Vi vil se på mulighetene for å utvikle et sikkert, effektivt og bærekraftig vegtransportsystem med mindre bruk av energi, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen som ønsker deltakerne velkommen.

– I framtiden vil det være sterkt fokus på klimagassutslipp fra vegtransport og klimaeffekten av nye vegprosjekter. Like viktig er det å se på  transportløsninger som lokalt påvirker  luftkvalitet, støy og trafikkulykker. Kongressen vil se nærmere på disse utfordringene, helt fra planleggingen av vegprosjekter starter til de er i ordinær drift, legger Gustavsen til.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen