– En av de mest kjente merkevarene i norsk byggebransje, og et av de mest spennende produktene, sier Børresen. Senest var han sjef for Norgestaxi; nå skal han vise hvordan Leca-produktene kan bidra til å berge klimaet.
– En av de mest kjente merkevarene i norsk byggebransje, og et av de mest spennende produktene, sier Børresen. Senest var han sjef for Norgestaxi; nå skal han vise hvordan Leca-produktene kan bidra til å berge klimaet. (Foto: Georg Mathisen)

– Vi satser stort på infrastruktur og klima

De renser vannet og stopper flom. – Når klimaet blir villere og våtere, blir produktene våre viktigere, sier Lecas ferske salgs- og markedsdirektør Truls Børresen.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– En av de mest kjente merkevarene i norsk byggebransje, og et av de mest spennende produktene, sier Børresen. Senest var han sjef for Norgestaxi; nå skal han vise hvordan Leca-produktene kan bidra til å berge klimaet.

Blokker og kuler

Selv om det fremdeles er Leca-blokkene som er best kjent ute blant folk flest, er det nemlig helt andre produkter som står for den største veksten i industribedriften på Rælingen: Infrastruktur og vannhåndtering.

Felles for alle produktene er at de er laget av helt vanlig leire som brennes og blir til små, porøse kuler med hard overflate. Kulene er så lette at de flyter i vann, og de både isolerer og drenerer.

– Blokkmarkedet er fortsatt ekstremt viktig for oss. Det er det desidert største markedet vårt, og vi har de siste årene tatt frem en helt ny produktserie med blokker. De er lettere, enklere å bruke, og raskere å sette opp. På dette markedet samarbeider vi tett og godt med vår søsterbedrift Weber, fastslår Truls Børresen.

Vannhåndtering verden over

Potensialet for veier, jernbaner og flyplasser er enormt. Det handler om å bevisstgjøre utbyggerne og dem som stiller krav for å få dem til å forstå hvordan dette kan løses bedre med Leca enn med tradisjonelle fyllmasser, sier han.

Kulene brukes blant annet der det trengs lettere masser og frostsikring. De er bedre på vanskelige steder der lastebiler ikke kommer til: De er så lette at de kan blåses på plass i stedet for å tippes.

  Foto: Georg Mathisen

Produktene til vannhåndtering lages også på Rælingen, men selges over hele verden. Der brukes de til å rense både drikkevann og kloakk.

– Rent lokalt renser serien vår, Filtralite, både Oslofjorden og Oslos største drikkevannsrenseanlegg Oset, forteller Truls Børresen. Hittil har Leca satset mest på de store renseanleggene, men Filtralite er også inne i små industrianlegg og til å rense luft både hos danske svineprodusenter og britiske soppdyrkere.

Villere og våtere

– Vannhåndtering er et veldig aktuelt område å satse på. I og med at vi bygger tettere, blir det få steder vannet kan gjøre av seg, sier Børresen. De siste årenes klimaendringer medfører hyppigere og kraftigere nedbør og flere oversvømmelser både på overflaten og i kjellere. Lokal regnvannshåndtering er derfor blitt svært viktig.

– Leca både drenerer og holder igjen vannet. Klimaet blir villere og våtere, sier han.

På egne ben

Tidligere har Truls Børresen skaffet byggenæringen arbeidsklær, biler og folk – som norgessjef for Blåkläder da merket ble lansert i Norge, som markedssjef og regionsjef for Harald A. Møller og som leder for bygg og anlegg i Adecco.

Hos Leca har han blitt med på laget etter at eieren Saint-Gobain, en av verdens ledende byggevareleverandører, har bestemt seg for å satse for fullt på selskapet. Leca er skilt ut som eget selskap igjen, og den norske virksomheten er en del av Leca International med 12 Leca-selskaper i Europa.

– Vi har kanskje ikke vært så tydelig fremme de siste årene, men etter at vi ble skilt ut som en egen organisasjon, har det handlet om å rendyrke hva Leca er. Kundene kommer til å merke at vi er en dedikert salgsorganisasjon som utelukkende jobber med Leca og har veldig stor teknisk kompetanse, sier Truls Børresen.

PROSJEKTERING/12. desember 2018

Ønsker å heve kompetansen i bransjen

Spesialist i vannbaserte slokkesystemer, Gunnar Sundal, har mange fremragende prosjekter bak seg. Med tidligere stillinger som ingeniør, rørleggermester, prosjektingeniør og saksbehandler, har han nå byttet arbeidsplass til Kiwa. Her satser han som seniorrådgiver mot prosjektering og kontroll av sprinkleranlegg. Les hele saken

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen