Verdenspremiere: Alstoms hydrogentog settes inn i passasjertrafikk
(Foto: René Frampe)

Verdenspremiere: Alstoms hydrogentog settes inn i passasjertrafikk

Det var en verdenspremiere som ble feiret av Alstom, en av Europas største jernbaneprodusenter, ministeren for økonomi og transport i Niedersachsen, forbundsministeriet for transport og transportmyndighetene i Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) og Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB) i Bremervörde søndag 16. september.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Verdens første hydrogentog kjørte inn på stasjonen foran mange gjester og pressemedarbeidere fra Tyskland og utlandet. Coradia iLint, bygd av Alstom i Salzgitter, Tyskland, er utstyrt med brenselceller som konverterer hydrogen og oksygen til elektrisitet og dermed eliminerer forurensende utslipp. Fra og med 17. september blir to slike tog satt inn i persontrafikk i rutenettet i Niedersachsen.

En revolusjon

For øyeblikket er det reisende i EVBs Elbe-Weser-trafikk som kan se fram til verdens første reise med støysvake nullutslippstog som kan komme opp i 140 km/t. Coradia iLint-togene vil bli drevet på vegne av LNVG på et nærmere 100 km rutenett mellom Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde og Buxtehude og erstatter EVBs eksisterende dieselflåte. De nye togene får fyllt tankene fra en mobil hydrogenstasjon. Hydrogengassen pumpes inn i togene fra en 12 meter høy ståltank ved skinnegangen på Bremervörde stasjon. På én tank kan de trafikere nettet hele dagen takket være en total aksjonsradius på 1000 km. Det er planlagt å sette en stasjonær tankstasjon i drift på EVBs område i 2021, når Alstom leverer ytterligere 14 Coradia iLint-tog til LNVG.  

Det er en stor milepæl at vi vil bruke verdens første hydrogendrevne tog.

- Dr. Marcel Frank

– Dette er en revolusjon for Alstom og for fremtidens trafikk. Verdens første hydrogentog settes inn i passasjertrafikk og er klar til serieproduksjon», understreker Henri Poupart-Lafarge, styreleder og adm. dir. for Alstom.

– Coradia iLint bærer bud om en ny tidsalder innenfor utslippsfri skinnegående transport. Det er en innovasjon som følger av et fransk-tysk samarbeid, et eksempel på vellykket samarbeid på tvers av landegrensene.

  Foto: René Frampe

Dr. Bernd Althusmann, Niedersachsens minister for økonomi og transport, hvis departement har støttet LNVGs kjøp av ytterligere 14 hydrogentog med mer enn 81 millioner euro, er imponert

– Med prøvedriften som starter i dag utfører Niedersachsen et ordentlig pionerarbeid innenfor lokal transport i samarbeid med Alstom og EVB. Den utslippsfrie teknologien i Coradia iLint utgjør et klimavennlig alternativ til konvensjonelle dieseltog, spesielt på linjer uten elektrisk drift,» forklarer han. 

  Foto: René Frampe

– Ved å vise at brenselcelleteknologien fungerer i daglig drift, staker vi ut kursen for at skinnegående transport stort sett vil bli drevet klimavennlig og utslippsfritt i fremtiden. Delstatsregjeringen i Niedersachsen er stolt av å få dette trendsettende prosjektet på skinner sammen med LNVG.

Togene kan driftes på en ren og miljøvennlig måte

Forbundsregjeringen har aktivt støttet utviklingen og utprøvingen av den nye teknologien i Niedersachsen ved å bevilge penger fra Nasjonalt innovasjonsprogram for hydrogen- og brenselcelleteknologi.

  Foto: René Frampe

Enak Ferlemann, forbundsregjeringens ombudsmann for skinnegående transport og parlamentets statssekretær for departementet for transport og digital infrastruktur, sier det enkelt: 

 

Dette er et sterkt signal for fremtidens transport

- Enak Ferlemann

– En verdenspremiere i Tyskland. Vi setter det første passasjertoget med brenselcelleteknologi inn i trafikk. Dette er et sterkt signal for fremtidens transport. Hydrogen er et reelt, effektiv lavutslippsalternativ til diesel. Disse togene kan driftes på en ren og miljøvennlig måte, spesielt på sidebaner der luftledninger ikke er en økonomisk løsning eller ikke finnes.

–Derfor støtter og finansierer vi denne teknologien, slik at den kan videreføres, sier Enak Ferlemann.

  Foto: René Frampe

For LNVGs direktør Carmen Schwabl, som organiserer skinnegående passasjertransport mellom Nordsjøen og Harzfjellene og betaler årlig kompensasjon på rundt 300 millioner euro til jernbaneselskapene for dette, er overgangen til brenselcelleteknologi også en strategisk avgjørelse. Hun ser LNVG i en nasjonal pionerrolle: 

  Foto: René Frampe

– Med de to Coradia iLint-togene og bruk av ytterligere 14 hydrogentog fra slutten av 2021, er vi de første passasjertogmyndighetene til å erstatte eksisterende dieselmateriell med utslippsfritt materiell, og bidrar på den måten til å nå klimamålene.

Hydrogen er et reelt, effektiv lavutslippsalternativ til diesel.

LNVGs administrerende direktør ser lenger inn i fremtiden: 

– Dette er også noe vi gjør fordi rundt 120 dieseltogsett i materiellparken vår når slutten av sin levetid i løpet av de neste 30 årene, hvilket betyr at vi må skifte dem ut. Erfaringene fra dette prosjektet hjelper oss å finne en bærekraftig og praktisk løsning.

  Foto: René Frampe

Med rundt 2 millioner togreisende og rundt 4 millioner bussreisende per år er EVB blant de største persontrafikkaktørene i Elbe-Weser-triangelet. Det tradisjonsrike selskapet, med en historie på mer enn 100 år og rundt 550 ansatte, ser fram til «fremtidens tog». 

  Foto: René Frampe

– Det er en stor milepæl at vi vil bruke verdens første hydrogendrevne tog i vårt Elbe-Weser-nettverk i passasjertrafikk mellom Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde og Buxtehude, ikke bare for regionen og for oss, men også for skinnegående passasjertrafikk på verdensbasis. For EVB er dette starten på utslippsfri trafikk, understreker Dr. Marcel Frank, administrerende direktør i EVB.

VEGBYGGING/20. november 2018

Første synlige anleggsarbeid med ny E39

AF Gruppen er på vegne av Nye Veier i gang med arbeidene på strekningen Kristiansand vest – Mandal øst. Mandag 19. november 2018 om kvelden starter forarbeider. Fra onsdag 21. november blir det aktivitet i tilknytning til eksisterende E39, når anleggsmaskiner skal ta seg inn i veilinja for ny E39 fra området Døle bru i Mandal. Les hele saken

Til toppen