Verdens første CO2-frie magnesiumproduksjon

Verdens første CO2-frie magnesiumproduksjon

Enova har gitt tilsagn om 19,5 millioner kroner i støtte til NorMag AS, for bygging av et pilotanlegg for energi- og klimaeffektiv produksjon av magnesium og silika på Herøya. Anlegget skal produsere verdens første CO2-frie magnesium.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Prosjektets ambisjon er skape verdens mest miljøvennlige og effektive magnesiumproduksjon på Herøya, sier Sverre Gotaas, direktør i Herøya Industripark AS.

– Med infrastrukturen i den gamle magnesiumfabrikken som grunnmur, og banebrytende ny klimateknologi som metode, er målet å bygge verdens eneste CO2-frie produksjonsanlegg for magnesium, understreker han.

Viktig for det grønne skiftet

Produksjonen baserer seg på kjente norske naturressurser; olivin og elektrisk kraft. Begge produktene er viktige for gjennomføringen av det grønne skiftet.

Samtidig som magnesium blir veldig viktig på veien mot lavutslippssamfunnet, er det en stor utfordring at produksjonen i dag skjer med store utslipp

Hovedmarkedet er den globale transportsektoren, der produktene vil kunne bidra til lettere biler, elbiler og hybridbiler, brenselsceller for hydrogen, miljøvennlige dekk, batteriteknologi mm.

– Dette er et svært spennende teknologisteg for norsk industri. Lykkes dette, vil det kunne snu om på måten man framstiller en rekke metaller i dag, sier adm. direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Verdens reneste

Produksjonsteknologien skal gi inntil 95 % lavere CO2-utslipp og 60 % lavere energibruk i magnesiumproduksjon i forhold til dagens dominerende produksjonsmetoder, hovedsakelig lokalisert i Kina. De tilsvarende tallene for silika-produksjonen er 20 % lavere CO2-utslipp og 35 % lavere energibruk enn eksisterende produksjonsmetoder.

– Samtidig som magnesium blir veldig viktig på veien mot lavutslippssamfunnet, er det en stor utfordring at produksjonen i dag skjer med store utslipp. Piloten på Herøya kan være starten på løsningen på denne utfordringen, understreker Nakstad.

Kritisk viktig metall

Magnesium er et svært viktig metall for europeisk økonomi. I EU-kommisjonens rapport om Critical raw materials defineres magnesium som én av 20 kritisk viktige metaller.

Dette er et svært spennende teknologisteg for norsk industri. Lykkes dette, vil det kunne snu om på måten man framstiller en rekke metaller i dag

“Securing reliable, sustainable and undistorted access of certain raw materials is of growing concern within the EU and across the globe. Magnesium is one of twenty raw materials identified as critical to the European Union.”, skriver kommisjonen.

Neste fase

I forkant av at arbeidet med pilotanlegget igangsettes, gjennomføres det nå en prosess for å sikre finansiering av neste fase av prosjektet, som er estimert til 3,4 milliarder kr. Den totale kostnaden for pilotanlegget er rundt 80 mill. kr.

Sverre Gotaas forteller at det er inngått avtaler med både lokale og internasjonale investorer. Han ser optimistisk på muligheten til å få finansiert neste fase slik at piloten kan startes opp med støtte fra blant annet Enova.

Prosjektet drives i regi av Herøya Industripark AS gjennom selskapet MagSil, mens selskapet NorMag vil få ansvaret for å bygge og drifte anlegget.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen