Vel gjennomført sommerarbeid på jernbanen

Vel gjennomført sommerarbeid på jernbanen

Follobaneprosjektet har i sommer utført omfattende arbeid med ny infrastruktur til Follobanen og Østfoldbanen, både i Oslo og Ski.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Da togtrafikken på Østfoldbanen ble helt eller delvis stanset fra 25. juni til og med 7. august utførte Follobaneprosjektet arbeid døgnet rundt. For å utnytte den togfrie perioden fullt ut har sommerens arbeider vært konsentrert i og rundt eksisterende spor på Oslo S, Loenga og i Ski der det til vanlig kjøres mange tog i timen.

Nybygging og oppgradering ved Oslo S

Sommerens aktiviteter ved Oslo S er et ledd i forlenging av flere betongtunneler inne på sporområdet ved Oslo S og konstruksjon av en lang betongtunnel som skal strekke seg fra Bispegata til Ekebergåsen. Betongtunnelene bygges og forlenges for å koble sporene til Follobanen og Østfoldbanen til eksisterende spor på Oslo S.

Det viktigste arbeidet i sommer har vært spunting på Oslo S og Loenga. Spuntingen bidrar til å stabilisere grunnforholdene der betongtunnelene bygges.

- Vi er godt fornøyd med at alle planlagte arbeider er utført i sommer. Vi beklager at spuntingen dessverre førte til mer støy og berørte flere naboer enn forventet, sier Anne Marie Dyrøy som er prosjektleder for Follobanens innføring til Oslo S.

Også i området mellom Bispegata og Loenga har det vært stor aktivitet i sommerukene. Her er grunnforholdene utfordrende og store mengder mikropæler og kalk- sementstabilisering er i tillegg til spunting nødvendig før arbeidet med den lange betongtunnelen starter opp. Til høsten skal dette arbeidet fortsette på dag- og kveldstid, samt enkelte helger. I tillegg blir det spunting i nærheten av Loenga og Bispegata skal legges om i slutten av november. Omleggingen av Bispegata vil ikke påvirke trafikken i området.

Arbeid med Nordbyveien bro godt i gang

I Ski har det vært utført mye viktig arbeid i sommer og blant annet har det vært stor aktivitet i området der nye Nordbyveien bro etableres. For å stabilisere grunnforholdene er det spuntet mye og arbeidet med den nye broen er godt i gang.

På dagstrekningen i Ski, området mellom Ski sentrum og tunnelmunningen for Follobanen i sør, er det også utført mye anleggsvirksomhet i sommer. Det er blant annet utført sprengninger og gravearbeid i området ved tunnelmunningen, og det har vært arbeidet med å fornye og relokalisere Østfoldbanen.

JURIDISK/25. mars 2019

Kontraktene må forståes og utvikles

– I en bransje hvor beløpene veldig fort blir store, er kontraktene uten tvil avgjørende viktig. De er viktige i andre bransjer også, men kanskje spesielt viktige i bygge- og anleggsbransjen. Kontraktene må forståes, og kanskje til og med utvikles, slik at de passer til den jobben som skal gjøres. Les hele saken

ASFALT/25. mars 2019

Veidekke fortsetter sitt miljøfokus

– Veidekke hadde et felles prosjekt med Shell Bitumen som startet på slutten av 1990-tallet , der fokus var å redusere miljøpåvirkningen fra produksjon av asfalt. I dette arbeidet ble WAM-Foam utviklet, hvor man oppnådd en  betydelig reduksjon i utslippet. Slik sett var Veidekke tidlig ute – og vi fortsetter vårt miljøfokus. Les hele saken

Til toppen