Vel gjennomført sommerarbeid på jernbanen

Vel gjennomført sommerarbeid på jernbanen

Follobaneprosjektet har i sommer utført omfattende arbeid med ny infrastruktur til Follobanen og Østfoldbanen, både i Oslo og Ski.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Da togtrafikken på Østfoldbanen ble helt eller delvis stanset fra 25. juni til og med 7. august utførte Follobaneprosjektet arbeid døgnet rundt. For å utnytte den togfrie perioden fullt ut har sommerens arbeider vært konsentrert i og rundt eksisterende spor på Oslo S, Loenga og i Ski der det til vanlig kjøres mange tog i timen.

Nybygging og oppgradering ved Oslo S

Sommerens aktiviteter ved Oslo S er et ledd i forlenging av flere betongtunneler inne på sporområdet ved Oslo S og konstruksjon av en lang betongtunnel som skal strekke seg fra Bispegata til Ekebergåsen. Betongtunnelene bygges og forlenges for å koble sporene til Follobanen og Østfoldbanen til eksisterende spor på Oslo S.

Det viktigste arbeidet i sommer har vært spunting på Oslo S og Loenga. Spuntingen bidrar til å stabilisere grunnforholdene der betongtunnelene bygges.

- Vi er godt fornøyd med at alle planlagte arbeider er utført i sommer. Vi beklager at spuntingen dessverre førte til mer støy og berørte flere naboer enn forventet, sier Anne Marie Dyrøy som er prosjektleder for Follobanens innføring til Oslo S.

Også i området mellom Bispegata og Loenga har det vært stor aktivitet i sommerukene. Her er grunnforholdene utfordrende og store mengder mikropæler og kalk- sementstabilisering er i tillegg til spunting nødvendig før arbeidet med den lange betongtunnelen starter opp. Til høsten skal dette arbeidet fortsette på dag- og kveldstid, samt enkelte helger. I tillegg blir det spunting i nærheten av Loenga og Bispegata skal legges om i slutten av november. Omleggingen av Bispegata vil ikke påvirke trafikken i området.

Arbeid med Nordbyveien bro godt i gang

I Ski har det vært utført mye viktig arbeid i sommer og blant annet har det vært stor aktivitet i området der nye Nordbyveien bro etableres. For å stabilisere grunnforholdene er det spuntet mye og arbeidet med den nye broen er godt i gang.

På dagstrekningen i Ski, området mellom Ski sentrum og tunnelmunningen for Follobanen i sør, er det også utført mye anleggsvirksomhet i sommer. Det er blant annet utført sprengninger og gravearbeid i området ved tunnelmunningen, og det har vært arbeidet med å fornye og relokalisere Østfoldbanen.

PROSJEKTERING/12. desember 2018

Ønsker å heve kompetansen i bransjen

Spesialist i vannbaserte slokkesystemer, Gunnar Sundal, har mange fremragende prosjekter bak seg. Med tidligere stillinger som ingeniør, rørleggermester, prosjektingeniør og saksbehandler, har han nå byttet arbeidsplass til Kiwa. Her satser han som seniorrådgiver mot prosjektering og kontroll av sprinkleranlegg. Les hele saken

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen