Veidekke krever prekvalifisering

Veidekke krever prekvalifisering

Som et ledd i kampen mot useriøse aktører i bygg- og anleggsmarkedet har Veidekke Entreprenør besluttet at alle underentreprenører som kontraheres etter 1. mars skal være prekvalifisert etter egne strenge kriterier.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Bygg- og anleggsnæringen har dessverre hatt et innslag av useriøse aktører som ødelegger for hele bransjen. Dette er selvsagt totalt uakseptabelt og noe vi gjør alt vi kan for å unngå. Derfor innførte Veidekke for to år siden krav til maksimum to ledd underentreprenører på våre prosjekter. Sammen med økt adgangskontroll og strenge krav til prekvalifisering ønsker vi å gjøre det lettere å være seriøs og vanskeligere å være useriøs, sier adm. direktør Dag Andresen i Veidekke Entreprenør AS.

StartBANK

Veidekkes løsning for prekvalifisering er utviklet gjennom StartBANK. Dette er et felles leverandørregister for innkjøpere innenfor blant annet bygg- og anleggsbransjen, med informasjon om leverandørenes forsikringer, standarder for samfunnsansvar, HMS- og kvalitetsstandarder, sikkerhetserklæringer og økonomiske tall. I tillegg omfatter løsningen informasjon fra pålitelige tredjeparter som Brønnøysundregistrene, Arbeidstilsynet, Skattedirektoratet, Dun & Bradstreet og Direktoratet for byggkvalitet (sentral godkjenning).

Felles plattform

Veidekkes prekvalifiseringskriterier er strengere enn kravene som stilles for å bli registrert i StartBANK. Dette går på finansiell rating, revisoranmerkninger, opplastede forsikrings­dokumenter, skatteattest og fullmakt for mva. Gjennom den nye ordningen får Veidekke nå en felles plattform der hele organisasjonen har tilgang til de samme opplysningene om alle underentreprenører. I tillegg muliggjør systemet deling av informasjon etter gjennomførte påse-kontroller.

Kravet om prekvalifisering gjelder også for Veidekke Entreprenørs datterselskaper.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen