Veidekke kjøper resterende aksjer i Asfaltverket Mo AS

Veidekke kjøper resterende aksjer i Asfaltverket Mo AS

Veidekke Industri AS har vært 50 % deleier i Asfaltverket Mo AS siden 1999, og overtar nå de resterende 50 % av aksjene fra Sirumi Holding AS.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Asfaltvirksomheten til Veidekke har gjennom oppkjøp og organisk vekst blitt landets største asfaltentreprenør. Årlig totalt produksjonsvolum for Veidekke Industri er i størrelsesorden 2,5 millioner tonn, som er i overkant av en tredjedel av det norske markedet. Veidekke har i dag 30 asfaltfabrikker fordelt over hele landet fra Kirkenes i nord til Sandnes i sør.

Nord-Norge utgjør en viktig del

Asfaltverket Mo AS ble etablert i 1999 og har 15 ansatte. Asfaltfabrikken ligger i Mo i Rana og har sitt hovedmarked på Helgeland i Nordland fylke. Selskapet hadde i 2016 en omsetning på 90 millioner NOK.

- Nord-Norge utgjør en viktig del av asfaltvirksomheten vår. Dette oppkjøpet er en naturlig utvikling på et godt tidspunkt for begge parter, sier Terje Olsen, direktør for forretningsområde asfalt i Veidekke Industri.

220.000 tonn asfalt til 62 kilometer

Asfaltverket Mo AS integreres fullt inn i asfaltorganisasjonen i Veidekke Industri, og daglig leder i Asfaltverket Mo AS, Rune Langfjell, blir med videre i en ny rolle for å sikre ivaretakelse av eksisterende kunder.

I 2015 skrev Asfaltverket Mo AS kontrakt med Hæhre Entreprenør AS om å levere 220.000 tonn asfalt til den 62 kilometer lange parsellen E6 Helgeland Nord som Hæhre bygger ut for Statens Vegvesen. Det arbeidet startet i 2016 og ferdigstilles høsten 2019.

Avtalen gjennomføres etter due diligence i løpet av august 2017.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen