Vegvesenet deltar på Arendalsuka og kjører debatter og fagseminarer hver dag fra og med tirsdag.
Vegvesenet deltar på Arendalsuka og kjører debatter og fagseminarer hver dag fra og med tirsdag. (Foto: Arendalsuka / Mona Hauglid)

Vegvesenet setter preg på Arendalsuka

Vegvesenet skal også i år være med på Arendalsuka, som går av stabelen denne uka.

  • Arendalsuka
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Dette blir fjerde året på rad at etaten er med på den nasjonale arenaen for politikk og samfunnsliv og næringsliv.

– Vi har en stor stand, skal delta i mange debatter og arrangerer en rekke egne aktiviteter og spennende fagseminarer. Målet er å vise frem Statens vegvesen som en viktig samfunnsaktør og få fram de ulike områdene vi arbeider med, sier rådgiver Kari Liheim Sund i Statens vegvesen.

Fagfokus

Vegvesenet har en stor stand på Kløckers plass i Arendal sentrum.

– Vi kjører debatter og fagseminarer hver dag fra tirsdag. Tirsdag settes det fokus på trafikksikkerhet, mens vi onsdag viser fram vårt arbeid med teknologi gjennom å presentere Ferjefri E39-prosjektet og alt som foregår der. Med utgangspunkt i ITS-piloten «Testarena Kongsberg» skal vi også vise fram vårt arbeid med fremtidens transportløsninger i dagens gater, forteller Sund.

Torsdag er temaet tunneler og sykkelmyter, mens fredag er det fokus på mc-trafikksikkerhet og kollektivtransport i Arendalsregionen.

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen og flere av Vegvesenets toppledere vil være på plass under deler av Arendalsuka. Ikke bare for å delta i egne arrangementer, men også for å delta i debatter og seminarer i andres regi.

Du finner en mini-vegtrafikksentral på Vegvesenet sin stand

Vegvesenets stand vil være bemannet med folk fra ulike avdelinger og fagkretser, for å få til best mulig dialog med publikum.

Det store blikkfanget på standen er en mini-vegtrafikksentral (VTS).

– Vegtrafikksentralen har en viktig oppgave. Under Arendalsuka skal de vises frem. Det er satt opp en egen «videovegg», og en del av de ordinære VTS-oppgavene opereres fra operatørene på standen, sier Sund.

TUNNELREHABILITERING/21. februar 2019

Lieråsen tunnel rehabiliteres etter 50 år

–Tunnelen ble bygget i løpet av en 10 års periode, fra begynnelsen av 1960-tallet. Den ble åpnet i 1973. Siden da den gang har både regelverk og materiell som trafikkerer strekningen endret seg betydelig. Det er på høy tid med en rehabilitering. Les hele saken

Til toppen