Museumsdirektør Geir Atle Stormbringer ved Norsk vegmuseum ser fram til å vise hele kjøretøyhistorien når det nye museet åpner våren 2019.
Museumsdirektør Geir Atle Stormbringer ved Norsk vegmuseum ser fram til å vise hele kjøretøyhistorien når det nye museet åpner våren 2019. (Foto: Statens vegvesen)

Veghistorie og kjøretøyhistorie samles

I 2019 samles veghistorien og kjøretøyhistorien på Hunderfossen.

  • veg
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Museet er et resultat av et mangeårig ønske om å samle norsk veg- og kjøretøyhistorie på samme tomt. Når vi får Norsk vegmuseum og Norsk kjøretøyhistorisk museum samme sted, håper vi dette blir et landemerke for bilinteresserte i inn- og utland, sier direktør Geir Atle Stormbringer ved Norsk vegmuseum.

Nå er det skrevet kontrakt om et nybygg sammenslåtte museet. Det reises på Hunderfossen der Vegmuseet i dag ligger.

Helhetlig historie

Statens vegvesen har hatt forvaltningsansvaret for veg siden 1864 og for kjøretøy fra 1926. Med det nye museet skal Vegvesenet ivareta kulturarven knyttet til hele kjøretøyhistorien – som omfatter alt fra hestekjøretøyet karjol til el-biler.

– Bil og veg er en viktig del av kulturarven vår. Et samlet museum for veghistorie og kjøretøy vil gi de som kommer hit en helhetlig historie, sier Stormbringer som ser fram til bygget står ferdig.

Har skrevet kontrakt

Firmaet Evensen og Evensen AS er tildelt kontrakten for bygget.

I tildelingsbrevet heter det blant annet at utvendig passer bygget arkitektonisk godt inn i museumsmiljøet og naturen her. Videre at løsningen med både betong og tre oppleves som spennende, og at beplantning og området ved inngangspartiet kommer til å bli veldig bra.

JERNBANE/18. oktober 2018

Go-Ahead er tildelt kontrakten for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen

Jernbanedirektoratet har besluttet at kontrakten for å stå for togtilbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen tildeles Go-Ahead Norge AS. Tre togselskap var med i sluttfasen av konkurransen og det var små forskjeller mellom dem. Les hele saken

JERNBANE/16. oktober 2018

Dobbeldekkertog som midlertidig løsning på Østfoldbanen blir for dyrt

Jernbanedirektoratet har nå konkludert i spørsmålet om innleie av dobbeltdekkertog kunne være en midlertidig løsning for å gi bedre passasjerkapasitet på Østfoldbanen. Grundige undersøkelser viser at dette blir for kostbart som en midlertidig løsning. Les hele saken

Til toppen