Vant to av seks stasjoner på Fornebubanen
(Illustrasjon: Zaha Hadid Architects og A-lab)

Vant to av seks stasjoner på Fornebubanen

Zaha Hadid Architects og A-lab vant arkitektkonkurransen om både Arena og Fornebu Senter stasjon på Fornebubanen. Stasjonene er Zaha Hadid Architects’ første prosjekter i Norge. De er designet sammen med A-lab som står bak blant annet Statoilbygget på Fornebu og Barcode.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Dette er like gøy som da vi vant Barcode-konkurransen. Folk har ventet lenge på Fornebubanen. Utformingen av disse stasjonene er også et viktig ledd i utviklingen av stedene rundt dem, sier Geir Haaversen som er daglig leder og grunnlegger av A-lab.

– Det er en ære å bli valgt, spesielt siden dette en anonym konkurranse med mange dyktige konkurrenter. Å få på plass infrastrukturen rundt Fornebubanen er svært viktig for folk I Oslo-området, sier director i Zaha Hadid Architects, Gianluca Racana.

Fra venstre: Ludovico Lombardi, Geir Haaversen, Julie Sjøwall Oftedal. Foto: Grethe Kielland Jenssen

Zaha Hadid Architects ble grunnlagt av Zaha Hadid i 1979, og er kjent for sin ikoniske arkitektur verden over og hvordan de alltid utfordrer grenser for hva som er mulig i arkitektfaget. De står bak mange kjente og prisbelønte bygg som kunstmuseet i Roma, MAXXI.

«Stor formgivningsglede og energi»

– Det er veldig gøy å endelig få Zaha Hadid Architects til Norge. Enda morsommere er det når det er A-lab og Zaha Hadid i samarbeid, sier Haaversen. 

Fornebuporten stasjon (tidligere Arena): Zaha Hadid Architects og A-lab.
  Illustrasjon: Zaha Hadid Architects og A-lab

Det ble til sammen levert inn 18 anonyme løsningsforslag fra 14 ulike team for de 6 nye T-banestasjonene på Fornebubanen: Fornebu senter, Flytårnet, Arena, Lysaker, Vækerø og Skøyen. Juryen har nå plukket ut seks vinnere – én per stasjon.

  Illustrasjon: Zaha Hadid Architects og A-lab

I begrunnelsen skriver juryen blant annet følgende om A-lab og Zaha Hadid Architects’ samarbeidsprosjekter: 

Juryen liker hovedideene bak Arena stasjon godt og fremhever at vinnerforslaget har en interessant måte å behandle lyset på. Om vinnerforslaget for Fornebu S fremhever de stor formgivningsglede og energi. 

Spennende samarbeid

Fornebubanen er den største T-baneutbyggingen i Oslo i nyere tid. Byggestart vil ifølge Oslo kommunes nettsider, tidligst skje i 2019. Byggetiden på traseen er anslått til fem til seks år.

Fornebubanen arkitekter
  Illustrasjon: Zaha Hadid Architects og A-lab

– Dette samarbeidet har vært veldig spennende så langt. Man lærer mye av magien som oppstår når man jobber sammen med noen som kan noe annet og tenker annerledes enn en selv. Vi gleder oss til fortsettelsen, sier Haaversen i A-lab.

– Vi ser veldig fram til å jobbe videre med A-lab på dette viktige prosjektet. Sammen har vi som mål å lage inkluderende og tilgjengelige T-banestasjoner, som i tillegg til å inneholde alt en T-banestasjon skal, også vil styrke byveven og de offentlige områdene rundt, sier prosjektleder i Zaha Hadid Architects, Ludovico Lombardi.

PROSJEKTERING/12. desember 2018

Ønsker å heve kompetansen i bransjen

Spesialist i vannbaserte slokkesystemer, Gunnar Sundal, har mange fremragende prosjekter bak seg. Med tidligere stillinger som ingeniør, rørleggermester, prosjektingeniør og saksbehandler, har han nå byttet arbeidsplass til Kiwa. Her satser han som seniorrådgiver mot prosjektering og kontroll av sprinkleranlegg. Les hele saken

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen