Vant to av seks stasjoner på Fornebubanen
(Illustrasjon: Zaha Hadid Architects og A-lab)

Vant to av seks stasjoner på Fornebubanen

Zaha Hadid Architects og A-lab vant arkitektkonkurransen om både Arena og Fornebu Senter stasjon på Fornebubanen. Stasjonene er Zaha Hadid Architects’ første prosjekter i Norge. De er designet sammen med A-lab som står bak blant annet Statoilbygget på Fornebu og Barcode.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Dette er like gøy som da vi vant Barcode-konkurransen. Folk har ventet lenge på Fornebubanen. Utformingen av disse stasjonene er også et viktig ledd i utviklingen av stedene rundt dem, sier Geir Haaversen som er daglig leder og grunnlegger av A-lab.

– Det er en ære å bli valgt, spesielt siden dette en anonym konkurranse med mange dyktige konkurrenter. Å få på plass infrastrukturen rundt Fornebubanen er svært viktig for folk I Oslo-området, sier director i Zaha Hadid Architects, Gianluca Racana.

Fra venstre: Ludovico Lombardi, Geir Haaversen, Julie Sjøwall Oftedal. Foto: Grethe Kielland Jenssen

Zaha Hadid Architects ble grunnlagt av Zaha Hadid i 1979, og er kjent for sin ikoniske arkitektur verden over og hvordan de alltid utfordrer grenser for hva som er mulig i arkitektfaget. De står bak mange kjente og prisbelønte bygg som kunstmuseet i Roma, MAXXI.

«Stor formgivningsglede og energi»

– Det er veldig gøy å endelig få Zaha Hadid Architects til Norge. Enda morsommere er det når det er A-lab og Zaha Hadid i samarbeid, sier Haaversen. 

Fornebuporten stasjon (tidligere Arena): Zaha Hadid Architects og A-lab.
  Illustrasjon: Zaha Hadid Architects og A-lab

Det ble til sammen levert inn 18 anonyme løsningsforslag fra 14 ulike team for de 6 nye T-banestasjonene på Fornebubanen: Fornebu senter, Flytårnet, Arena, Lysaker, Vækerø og Skøyen. Juryen har nå plukket ut seks vinnere – én per stasjon.

  Illustrasjon: Zaha Hadid Architects og A-lab

I begrunnelsen skriver juryen blant annet følgende om A-lab og Zaha Hadid Architects’ samarbeidsprosjekter: 

Juryen liker hovedideene bak Arena stasjon godt og fremhever at vinnerforslaget har en interessant måte å behandle lyset på. Om vinnerforslaget for Fornebu S fremhever de stor formgivningsglede og energi. 

Spennende samarbeid

Fornebubanen er den største T-baneutbyggingen i Oslo i nyere tid. Byggestart vil ifølge Oslo kommunes nettsider, tidligst skje i 2019. Byggetiden på traseen er anslått til fem til seks år.

Fornebubanen arkitekter
  Illustrasjon: Zaha Hadid Architects og A-lab

– Dette samarbeidet har vært veldig spennende så langt. Man lærer mye av magien som oppstår når man jobber sammen med noen som kan noe annet og tenker annerledes enn en selv. Vi gleder oss til fortsettelsen, sier Haaversen i A-lab.

– Vi ser veldig fram til å jobbe videre med A-lab på dette viktige prosjektet. Sammen har vi som mål å lage inkluderende og tilgjengelige T-banestasjoner, som i tillegg til å inneholde alt en T-banestasjon skal, også vil styrke byveven og de offentlige områdene rundt, sier prosjektleder i Zaha Hadid Architects, Ludovico Lombardi.

VEGTEKNOLOGI/ 9. april 2019

Informasjon i sanntid om alle på veien

– Trafikksentral sør har informasjon i sanntid fra alle som har vår teknologi installert, og som befinner seg ute på veien. Dette letter informasjon til publikum, og gir en bedre produksjonsflyt og flåtestyring for alle som gjør en jobb ute på veien – både sommer og vinter. Les hele saken

TEKNOLOGI/ 9. april 2019

Nordmann testpilot for utvikling av teknologi

– Det er klart det var moro å bli spurt, og enda morsommere å være med på prosessen. Det var mye spennende som skjedde, og mye å sette seg inn i. Men resultatet ble veldig bra, og jeg synes jo at det er litt artig å ha vært med på utviklingen. Les hele saken

Til toppen